DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.0.52.2019.160431

РОЗРОБКА СТРАТЕГІЇ ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ - ЯК ІНСТРУМЕНТ ГОСПОДАРСЬКОГО КОМПЛЕКСУ РЕГІОНУ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Наталія Юріївна Лега

Анотація


В сучасних умовах регіони стають суб’єктами конкуренції, які по-різному використовують свій потенціал. Залежно від ефективності цього використання вони володіють різною здатністю відкривати, використовувати і утримувати конкурентні переваги. Все це призводить до необхідності розвитку систем оцінки, аналізу і управління конкурентоздатністю регіонів з одного боку, та актуалізує проблеми виведення ключових факторів підвищення конкурентоспроможності, в умовах обмеженості конкурентних ресурсів – з іншого боку.


Ключові слова


децентралізація; економічна спеціалізація регіону; регіональне управління; конкурентоспроможність; залучення інвестицій; економічне зростання; стратегія економічного розвитку; інвестиційна привабливість регіону

Повний текст:

PDF

Посилання


Semyanovsky V.M. (2014) “The system of territorial statistics and administrative-territorial system. European experience for Ukraine”, Scientific Journal of the National Academy of Statistics, Accounting and Audit, No.4, pp.39-53.

Kalyuzhnova N.Ya., Mingaleva Zh.A., Kalashnikova T.V. and others (2003) “Regional Competitiveness: Theoretical and Applied Aspects” in Persky, Yu.K. (Ed.), TEIS, Moscow.

Government of the Stavropol Territory (2001), Disposal About the Concept of Social and Economic Development of the Stavropol Territory until 2006, Stavropol.

Hettne B., Inotai A. and Sunkel O. (2001), Comparing Regionalisms. Implication for Global Development, A UNU/WIDER Study, Palgrave, 2001.

Issenman A.M. (1993), “Lost in Space? On the History, Status, and Future of Regional Science”, The Review of Regional Studies, Vol.23, No.1 (Summer), pp.5-6.

Evstigneeva L., Evstigneev R. (2003), “Subfederal Aspects of Globalization”, Economic issues, No.5, pp.52-57.

Porter M. (1993), International Competition: Competitive Advantages of Countries, translated by Schetinina V.D., International relationships, Moscow.

World Economic Forum (1999), The Global Competitiveness Report 1999, Geneva, pp.96-98.

The World Bank (1999), The World Bank annual report 1999, Washington, D.C.

Rozhkov K.L. (2000), The process of globalization and the national economy, The dissertation on the scientific level of the doctor of economics, Moskow.

Belenky P.Yu., Shevchenko-Marcel V.I and Drugov O.O. (2003), Formation of cross-border markets of Ukraine, Institute for Regional Studies, Lviv.

Competitiveness of agricultural products in Russia (2004), Financial and Economic Analytical Center website, available at: http://fc.org.ru/folder.2004-05-19.0024944502/document.2004-05-19.9847736547/view

Kotler F. (1994), Marketing basics, translated by Bobrova V.B., Litera plus, St. Petersburg.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Наталія Юріївна Лега

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

p-ISSN 2306-4420