ТРИСЕКТОРНА МОДЕЛЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24025/2306-4420.0.54.2019.178508

Ключові слова:

вища освіта України, теорія «золотого перетину», трисекторна модель, секторальна структура вищої освіти України, структурні зрушення, інтегральний показник структурних зрушень

Анотація

У статті проведено аналіз системи вищої освіти України, зокрема, за ступенем вищої освіти «бакалавр», згідно з секторальним розподілом галузей знань/спеціальностей відповідно до попиту за 2010/2011–2018/2019 навчальні роки. Запропоновано методологію оцінювання інтегрального показника структурних зрушень у системі підготовки фахівців з вищою освітою ступеня вищої освіти «бакалавр», який побудовано відповідно до правил золотого перерізу. Розраховано відхилення інтегрального показника за трисекторною моделлю, яка відповідає структурі ВВП у постіндустріальній економіці; підкреслено важливість дослідження цих взаємозв’язків, оскільки вони підсилюються в умовах структурних перетворень економіки.

Розрахунок інтегрального показника структурних зрушень вказує на необхідність заходів щодо посилення ролі держави в підвищенні рівня якості вищої освіти в Україні з урахуванням можливостей закладів вищої освіти (ЗВО) і потреб роботодавців у кваліфікованих фахівцях. Проведене в роботі оцінювання структурних зрушень у секторальній структурі вищої освіти України, а саме – розрахунки секторальних складових інтегрального показника відхилень від гармонійної структури за 2010/2011 – 2018/2019 навчальні роки, сформувало теоретичне підґрунтя для виявлення й оцінки закономірностей трансформації інституту вищої освіти в умовах ринкових відносин і зростаючої інтеграції та глобалізації освітнього простору.

Біографії авторів

Олена Віталіївна Коломицева, Черкаський державний технологічний університет

д.е.н., професор, завідувач кафедри економічної кібернетики та маркетингу

Алла Миколаївна Опаленко, Черкаський державний технологічний університет

к.е.н., доцент кафедри економічної кібернетики та маркетингу

Посилання

Serhieieva, L. N. (2011) Structural Changes in the Post-Industrial Economy. Modely upravlenyia v rynochnoi ekonomyke: sb. nauch. tr., vol. 34, pp. 60–67.

Kuznets, S. (1973) Modern Economic Growth: Rate, Structure and Spread. Yale University Press, New Haven. The American Economic Review, vol. 63, no. 3, pp. 247–258.

Inozemtsev, V. L. (2000) Modern Post-Industrial Society: Nature, Contradictions, Perspectives. Moskow: Logos.

Hlaziev, S. Y. (2010) New Technological Pattern in the Modern World Economy. International Economics, no. 5, pp. 5–27.

Heiets, V. M. (2011) Structural Changes and Economic Development of Ukraine. Kyiv.

Kuzmin, O. Y., Pirog, O. V. (2013) Sector Model of Development of the National Economy of Ukraine under Post-Industrial Society Conditions. Business Inform, no. 7, pp. 8–13. Available at : http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2013_7_2.

Pasinovych, I.I. (2016) Structural Development and Modern challenges of Ukrainian Economy Transformation. Socio-Economic Problems of the Modern Period of Ukraine, vol. 1, pp. 82–87. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_21.

Pirog, O. V. (2013) Economic Development of the National Economy of Ukraine: Features and Models in a Post-Industrial Society. Lviv

Chuhno, A. A. (2006) Information Post-Industrial Economics: Theory and Practice. In: Chuhno, A. A. Writings, vol. 2. Kyiv.

Arkhypova, S. P. (2008) The quality of education in the context of the requirements of today. Bulletin of Cherkasy University, No. 135, pp. 11-14. Available at: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vchu/N135/ N135p011-014.pdf.

Bohachevska, I., Karpenko, M. The Bologna Process in Ukraine: Status and Problems of Implementation. Available at: http://old.niss.gov.ua/Monitor/May08/09.htm.

Boholib, T. M. Development of innovative economy and elite education. Available at: http://www.disserlib.com/left_menu%20papka/rozvitok. Php.

Bulycheva, N. A., Pyvovar, Yu. I. Current Legal and Organizational Problems of Higher Education Financing in Ukraine. Available at: http://radnuk.info/statti/255-fi npr/3593-2010-01-29-18-50-22.html

Kudriavtseva, O. A. Testing as a means of testing the quality of knowledge in pre-school pedagogy of students of a pedagogical university. Available at: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/NiO/2009_7/2_rozdil/Kudryavtseva. Htm

Palysiuk, O. The main problems of the higher education system in Ukraine and ways of solving them. Available at: http://www.osvitata.com/osvitata-vlada/osnovni-problemi-sistemi-vischo-osviti-v-ukra-ni-ta-shlyachi-ch-virishennya.html

Radomska, L. A., Stadnii, A. S. The Ukrainian higher education system: advantages and disadvantages of the Bologna process. Available at: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2010/txt/Radomska_Stadniy.php

Khainatska, Yu. Yu., Hordieieva, T. A. Analysis of financing of expenditures on education in Ukraine. Available at: http://intkonf. org/haynatska-yuyu-gordeeva-ta-analiz-finansuvannya-vidatkiv-na-osvitu-v-ukrayini

Denysenko, M. P., Breus, S. V. (2013) Higher education in Ukraine: problems and perspectives. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», vol. 33, pp. 17–24.

Bratko, M. V. (2017) USA education system: structure, management traditions, features of higher education. Osvitolohichnyi dyskurs, no. 3–4, vol. 18–19, pp. 252–268.

Olendr, T. M. (2012) Natural Science Students' Training Programs for Bachelor's Degree in the US and Ukraine: A Comparative Aspect. Bulletin of Cherkasy University, vol. 147, pp. 32–38.

Kovtun, O., Opalenko, A., Ivanylova, O. (2019) Assessment of the structural changes of the national economy of Ukraine based on the consistency. Experimental Economics and Machine Learning for Prediction of Emergent Economy Dynamics, Proceedings of the Selected Papers of the 8th International Conference on Monitoring, Modeling & Management of Emergent Economy (M3E2 2019), pp. 27–37 Odessa, Ukraine. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2422/paper03.pdf

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2010/11 academic year (2011) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2011/12 academic year (2012) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2012/13 academic year (2013) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2013/14 academic year. Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy, 2014. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2014/15 academic year (2015) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2015/16 academic year (2016) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Main indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine at the beginning of 2016/17 academic year (2017) Statystychnyi biuleten. Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Higher education in Ukraine in 2017 (2018) Statystychnyi zbirnyk / za red. O. O. Karmazina, Kyiv. Available at: http://ukrstat.gov.ua

Higher education in Ukraine in 2018 (2019) Statystychna informatsiia. Kyiv. Available at: http://ukrstat.gov.ua

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-18

Номер

Розділ

Статті