ПРОБЛЕМА ОЦІНЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКИ НА МАКРОРІВНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24025/2306-4420.1.60.2021.227578

Ключові слова:

показники, результати, макрорівень, витрати, наукові дослідження і розробки, економічний, когнітивний

Анотація

Статтю присвячено вирішенню проблеми оцінювання результативності систем досліджень і розробок країн за допомогою економічних показників, що могли б бути корисними для вирішення завдань вдосконалення наукової політики та менеджменту, зокрема в Україні.

Зазначено, що до основних можна було б віднести економічні показники результативності досліджень і розробок, які представляли б різницю та відношення між сумою цін фрагментів одержаного нового знання й витрат на їх створення. Однак показано, що обчислення обох зазначених складових навряд чи може бути достатньо точним, що обумовлено природою формування знань та особливостями їх використання.

Доведено, що на макрорівні бібліометричні показники публікацій мають підстави не відображати зміни  людського наукового потенціалу та фінансування досліджень, а фактично вони не є еквівалентами ні когнітивних здобутків, ні економічних результатів.

Запропоновано показники, що представляють безпосереднє відношення видатків промисловості та підприємництва до загальних витрат на дослідження та розробки, а також модифікацію, в якій  видатки промисловості та підприємництва віднесено до суми всіх інших витрат.

Оригінальність підходу полягає в тому, що автори або обмежуються показниками, що мають економічний зміст, або використовують їх співвідношення, уникаючи зіставлення та поєднання несумірних сутностей. Водночас вважається, що при оцінюванні результатів досліджень і розробок доцільно оперувати поняттями фрагментів знань на основі уявлень класичної епістемології та інформації як засобу ментально-матеріальних когнітивних комунікацій.

Біографії авторів

Сергій Порев, Інститут магнетизму Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки України

к.т.н., завідувач лабораторії проблем організації науки у ВНЗ

Софія Смолинець , Інститут інформаційних технологій в економіці Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана

студентка

Посилання

Leydesdorff, L., Wagner, C. (2009). Macro-level indicators of the relations between research funding and research output. Journal of Infometrics, 3(4), 353–362.

Kuhn, T. (1970). The Structure of Scientific Revolutions, 2-nd Ed., Enl. Chicago.

Lacatos, I. (1978). The methodology of scientific research programmes. Cambridge University Press.

Vercalsteren, A., Christis, M., Van Hoof, V. (2018). Indicators for a circular economy. Report. Belgium: Vlaanderen Circular.

Hollanders, H., Es-Sadki, N., Merkelbach, I. and Khalilova, A. (2020). European innovation scoreboard 2020, Report of the European Innovation Scoreboard project, Brussels, European Commission, 23 June 2020. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Erken, H., Donselaar, P., Thurik, R. (2018). Total factor productivity and the role of entrepreneurship. J. Technol. Transfer, 43, 1493–1521.

State Statistics Service of Ukraine. (2020). Scientific and innovative activity of Ukraine, statistical collection, 2019. К. [in Ukrainian].

UIS stat. UNESCO statistics. URL: http://data.uis.unesco.org/ (Retrieved: 20.03.2021).

SCImago Journal & Country Rank. URL: http://www.scimagojr.com/ (Retrieved: 09.03.2021).

Bornmann, L., Daniel, H.-D. (2008). What do citation counts measure? A review of studies on citing behavior. Journal of documentation, 64(1), 45-80.

Porev, S. M. (2019). Between science & game. Research policy, universities and entrepreneurial ecosystems: monograph [Mizh naukoiu i hroiu. Polityka doslidzhen, universytety i pidpryiemnytski ekosystemy: monohrafiia]. LAP Lambert Academic Publishing. [in Ukrainian].

Hollanders, H. (2020). European Innovation Scoreboard 2020: Methodology Report, Brussels: European Commission.

European Commission. (2020). Science, Research and Innovation Performance of the EU 2020. A fair, green and digital Europe. Luxembourg: Publication Office of the EU.

Correia, A., Bilbao-Osorio, B., Kollar, M., Gereben, A., Weiss, C. (2018). Innovation investment in Central, Eastern and South-Eastern Europe: Building future prosperity and setting the ground for sustainable upward convergence, EIB Regional Study.

Szarowska, I. (2017). Does public R&D expenditure matter for economic growth? GMM approach. Journal of international studies, 10(2), 90-103.

Skrinjaric, Т. (2020). R&D in Europe: Sector decomposition of sources of (in) efficiency. Sustainability, 12, 1432.

Van Elk, R., Verspagen, B., ter Weel, B., van der Wiel, K., Wouterse, B. (2015). A macroeconomic analysis of the returns to public R&D investments. CPB Discussion Paper, 313.

Van Elk, R., ter Weel, B., van der Wiel, K., Wouterse, B. (2019). Estimating the Returns to Public R&D Investments: Evidence from Production Function Models. Economist. 167, 45–87.

Engau, A. (2010). Interactive Decomposition-Coordination Methods for Complex Decision Problems. In Handbook of multicriteria analysis, Zopounidis C., Pardalos P.M. (Eds.). Springer-Verlag Berlin Heidelberg, pp. 329-365.

Gluckman, P. (2012). Which science to fund: time to review peer review? Office of the Prime Minister’s Science Advisory Committee, Wellington.

Porev, S. M. (2020). Effectiveness and untapped opportunities of university science in Ukraine [Rezulʹtatyvnistʹ ta nevykorystani mozhlyvosti universytetsʹkoyi nauky v Ukrayini], Svitohlyad, 15(3), 3-10. [in Ukrainian].

On the publication of results of dissertations for the degree of Doctor and Candidate of Sciences: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 23.09.2019 20 1220. [Pro opublikuvannya rezulʹtativ dysertatsiy na zdobuttya naukovykh stupeniv doktora i kandydata nauk: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 23.09.2019 r. № 1220.], URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1086-19#Text (Retrieved: 10.03.2021) [in Ukrainian].

On approval of assignment of academic titles to scientific and scientific-pedagogical workers: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 01/14/2016 № 13. [Pro zatverdzhennya Poryadku prysvoyennya vchenykh zvanʹ naukovym i naukovo-pedahohichnym pratsivnykam: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 14.01.2016 r. № 13], URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0183-16 (Retrieved: 10.03.2021) [in Ukrainian].

Chang, H. (2016). Peer review of the Ukrainian research and innovation system (Horizon 2020 Policy Support Facility). Luxembourg: Publications Office of the EU.

Law of Ukraine "On Scientific and Scientific-Technical Activity", № 848-VIII, edition of 16.10.2020. [Zakon Ukrayiny «Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diyalʹnistʹ», № 848-VIII, redaktsiya vid 16.10.2020.], URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (Retrieved: 17.03.2021) [in Ukrainian].

OECD. (2015). Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Paris.

Ichikawa, J. J., Steup, М. (2018). The analysis of knowledge, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E. N. Zalta (ed.), URL: https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/knowledge-analysis/

Mingers, J., Stading, C. (2018). What is information? Toward a theory of information as objective and veridical. Journal of Information Technology, 33, 85–104.

Zacharewicz, T., Lepori, B., Reale, E., Jonkers, K. (2019). Performance-based research funding in EU Member States—a comparative assessment. Science and Public Policy, 46(1), 105–115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-19

Номер

Розділ

Статті