КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ АВІАЦІЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ: ІННОВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.62.2021.241610Ключові слова:
конкурентоспроможність, бізнес-моделі, авіаційні підприємства, інновації, діаграми зворотного зв’язкуАнотація
Статтю присвячено засадам бізнес-моделювання авіаційних підприємств. Встановлено, що інноваційне перетворення наявної бізнес-моделі авіапідприємства потребує її перегляду за такими основними параметрами: ціннісна пропозиція, клієнти та клієнтоорієнтованість, взаємодії з іншими стейкхолдерами, прибутковість моделі. На основі системного підходу запропоновано використовувати діаграми зворотного зв’язку як ефективний метод відображення взаємозв’язку елементів системи (авіаційне підприємство) і розуміння їх динамічної складності. Наведено та охарактеризовано приклади успішно імплементованих бізнес-моделей авіакомпаній задля забезпечення конкурентних переваг за рахунок інноваційних підходів до управління. Визначено низку факторів, які впливають на формування бізнес-моделі як інструменту забезпечення конкурентоспроможності авіакомпанії на ринку авіапослуг. Авторами на основі вивчення зарубіжного досвіду бізнес-моделювання обґрунтовано практичні рекомендації щодо ітераційного впровадження інноваційних бізнес-моделей на авіаційних підприємствах.
Посилання
Markides, K. (2010), New business model: Strategies for painless innovation [Novaya model biznesa: Strategii bezboleznennykh innovatsiy], Alpina Pablisher; Yurayt, Moscow, 304 p. [in Russian].
Rappa, M., "Business models on the web", available at: http://www.digitalenterprise.org/models/models.html
Amit, R., Zott, C. (2010), "Business model design: An activity system perspective", Long Range Planning, No. 43 (2/3), pp. 216-226.
Magretta J. (2002), "Why business models matter", Harvard Business Review, No. 80 (5), pp. 86-92.
Hammer, M., Champy, J. (1993), Reengineering the corporation: A manifesto of business revolution, Harper Business, New York, NY, 223 p.
Lytvynenko, L. (2011), "Adaptation of the airline's business model to the conditions of the global competitive environment" ["Adaptatsiia biznes-modeli aviakompanii do umov hlobalnoho konkurentnoho seredovyshcha"], Ekonomichnyi analiz, Ternopil, No. 8, P. 2, pp. 233-237 [in Ukrainian].
Porter, M. E., Millar, V. E. (1985), "How information gives you competitive advantage", Harvard Business Review, No. 85, July-August, pp. 149-160.
Osterwalder, А. (2010), Business model generation, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jersey, 282 p.
Teece, D. J. (2010), "Business models, business strategy and innovation", Long Range Planning, No. 43 (2/3), pp. 172-194.
Yakovenko, Ya. Yu. (2019), "The concept of managing enterprise sustainable development" ["Kontseptsiya upravlinnya stiykym rozvytkom pidpryyemstv"], Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, No. 36, pp. 75-81. doi: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-36-13 [in Ukrainian].
Raiko, D., Maslak, O., Maslak, M. (2021), "Sustainable development strategy: problems and solutions" ["Stratehiya stiykoho rozvytku: problemy ta shlyakhy vyrishennya"], Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut". Seriia: Ekonomichni nauky, No. 3, pp. 131-134. doi: https://doi.org/ 10.20998/2519-4461.2020.3.131 [in Ukrainian].
Maslak, M. V. (2017), "Intrapreneurship as a modern organizational form of intra-firm transfer of innovative technologies" ["Intraprenerstvo yak suchasna orhanizatsiina forma vnutrishnofirmovoho transferu innovatsiinykh tekhnolohii"], available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/32816/1/ Maslak_Intraprenerstvo_yak_suchasna_orhanizats_2017.pdf [in Ukrainian].
Pyrohov, D. L., Latyshev, K. O. (2014), "Improving the efficiency of managing the international competitiveness of heavy automotive products" ["Pidvyshchennya efektyvnosti upravlinnya mizhnarodnoyu konkurentospromozhnistyu produktsiyi pidpryyemstv vazhkoho avtomobilebuduvannya"], Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, Vol. 6, P. 2, pp. 236-239 [in Ukrainian].
Strekalova, N. D. (2009), "Business model as a useful strategic management concept" ["Biznes-model kak poleznaya kontseptsiya strategicheskogo upravleniya"], Problemy sovremennoy ekonomiki, No. 2, pp. 133-137 [in Russian].
Casadesus-Masanell, R., Ricart, J. E. (2010), "From strategy to business models and onto tactics", Long Range Planning, Vol. 43, No. 2-3, pp. 195-215.
Maslak, M. V. (2016), "Standard-index approach to determining the value of intellectual and innovative technologies" ["Standartno-indeksnyy pidkhid do vyznachennya vartosti intelektualʹno-innovatsiynykh tekhnolohiy", Visnyk Kremenchutsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Mykhayla Ostrohradsʹkoho, Iss. 6 (98), P. 2, pp. 5-6 [in Ukrainian].
Maslak, O., Grishko N., Vorobiova, K., Hlazunova O., Maslak, M. (2017), "Developing the intra-firm technology transfer system at the industrial enterprise based on matrix approach", Problems and Perspectives in Management, Vol. 15, No. 3, pp. 242-252.
Maslak O. I. et al. (2020), "Industrial innovations: A management mechanism taking into account the stages of their life cycle" ["Promyslovi innovatsii: mekhanizm upravlinnia z urakhuvanniam stadii yikh zhyttievoho tsyklu"], Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut". Seriia: Ekonomichni nauky, Vol. 5 (7), pp. 68-71 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).