ВПРОВАДЖЕННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОГО ПЕРЕХОДУ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.63.2021.248558Ключові слова:
енергетичний перехід,, відновлювальні джерела енергії, електромобілі, енергетична ефективність, декарбонізація, економічна доцільністьАнотація
Статтю присвячено оцінці прогресу людства на шляху до «зеленого» енергетичного переходу. На світовому рівні собівартість енергії з відновлювальних джерел досягає рівня новозбудованих теплоелектростанцій. Побудована модель багатофакторної регресії показує, що зростання частки відновлювальних джерел, зниження викидів та скорочення імпорту палива тісно пов’язані зі збільшенням віддачі від використання енергії до валового внутрішнього продукту. Дослідження зв’язку між зростанням ВВП та викидами парникових газів у Європі та світі демонструє, що якщо на рівні розвинених країн залежність між викидами та економічним благополуччям успішно подолана, то загальносвітовому рівні низьковуглецеве економічне зростання ще не досягнуте. З урахуванням фіскальних стимулів нові електромобілі вже зараз є економічно доцільними в розвинених країнах та очікується, що з 2023 року вони будуть складати рівну конкуренцію авто з двигуном внутрішнього згорання без заходів стимулювання. Україна наразі відстає від загальносвітового рівня за рівнем впровадження відновлювальної енергетики, енергоємності та електромобілів.
Посилання
ITF (2021), Cleaner Vehicles: Achieving a Resilient Technology Transition, International
Transport Forum Policy Papers, No. 90, OECD Publishing, Paris.
IRENA (2019), Global energy transformation: A roadmap to 2050 (2019 edition), International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi.
IRENA (2020), Global Renewables Outlook: Energy transformation 2050 (Edition: 2020), International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi.
Climate Watch Historical GHG Emissions. 2021. Washington, DC: World Resources Institute. Available online at: https://www.climatewatchdata.org/ghg-emissions
Harto, C. (2020). (rep.). Electric Vehicle: Today's Electric Vehicles Offer Big Savings for Consumers. Consumer Reports.
Levelized Cost of Energy (LCOE). (2015). Department of Energy. https://www.energy.gov/sites/prod/files/2015/08/f25/LCOE.pdf
IRENA (2015), REmap 2030 Renewable Energy Prospects for Ukraine. IRENA, Abu Dhabi. www.irena.org/remap
IRENA (2021), Renewable Power Generation Costs in 2020, International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi.
Hannah Ritchie and Max Roser (2020) - "Energy". Published online at OurWorldInData.org.
Sivak, M., & Schoettle, B. (2018). Relative Costs of Driving Electric and Gasoline Vehicles in the Individual U.S. States. University of Michigan.
The geopolitics of the global energy transition. (2020). Lecture Notes in Energy. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39066-2
IRENA (2021), World Energy Transitions Outlook: 1.5°C Pathway, International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi.
Research: the cost of electric cars and cars with internal combustion engines will equalize in 2023. (2020). Autogeek. [in Ukrainian].
On approval of the Energy Strategy of Ukraine for the period up to 2035 "Security, energy efficiency, competitiveness", Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 605-р (2017) (Ukraine). [in Ukrainian].
Energy balance of Ukraine. (n.d.). State Statistics Service of Ukraine. http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/energ/en_bal/arh_2012.htm. [in Ukrainian].
Kudria, S. O. (2015). State and perspectives of Renewable Energy Development in Ukraine. Visnik Nacional'noi' Akademii' Nauk Ukrai'ni, (12), 19–26. https://doi.org/10.15407/visn2015.12.100. [in Ukrainian].
Mykhailenko, O., & Tkachuk, T. (2011). LCOE of renewable sources in Ukraine. Heinrich Boell Foundation. [in Ukrainian].
Eurostat. (n.d.). European Commission. https://ec.europa.eu/eurostat
Databank. (n.d.). The World Bank: https://databank.worldbank.org
Ekonomichna Pravda. (2019, March 26). Why buy an electric car now. https://www.epravda.com.ua/columns/2019/03/26/646359. [in Ukrainian].
Finance.ua. (2017). What kills electric cars in Ukraine. Finance.ua. https://news.finance.ua/ua/news/-/406896/shho-vbyvaye-elektromobili-v-ukrayini. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).