ЯКІСТЬ ПРОДУКЦІЇ ТА МЕТОДИ ЇЇ ОЦІНКИ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.63.2021.249031Ключові слова:
якість, конкурентоспроможність, інтегрований показник якості, інформаційні технології, функція корисності, показники якості, оцінка якостіАнотація
Статтю присвячено визначенню якості як важливої економічної категорії, що займає ключове місце в маркетинговій товарній політиці. Наголошено, що стратегічним завданням кожного підприємства сьогодні є досягнення високої економічної ефективності та конкурентоспроможності продукції. Відзначено, що ключову роль на шляху до цієї мети відіграє якість. Визначено, що якість поєднує в собі ряд властивостей продукції, які сприяють задоволенню потреб споживача та відповідають її призначенню. Наголошено, що серед факторів, які впливають на якість продукції, можна виділити виробничі, економічні та людські.
Вказано на необхідність відповідності продукції потребам споживача. Наголошено на важливості оцінки якості, контролю її рівня, а також на необхідності підбору показників якості, що дозволяють провести таку оцінку. Визначено класифікацію показників в залежності від властивостей продукції, зокрема розглянуто одиничні, комплексні та узагальнюючі показники. Наголошено на поділі кожного з класів на підгрупи, що підлягають вимірюванню або експертній оцінці. Названо основні методи, які відіграють ключову роль в оцінці якості продукції, зокрема диференційний, комплексний, змішаний, статистичний. Відзначено, Відзначено важливість математико-статистичних методів оцінки якісних характеристик продукції. Вказано, що в основу таких методів покладено розрахунок функції корисності, розглядає відповідність властивостей продукції бажаним споживачеві значенням. Наголошено, що функція корисності придбаного товару дорівнює сумі цінових та якісних характеристик. Розглянуто приклад оцінки якісних показників інтегральним методом. Підібрано відповідні показники якості, які дозволили провести таку оцінку. Проведено розрахунок одиничних параметричних показників та порівняльний аналіз їх з нормативними та бажаними значеннями. Зроблено висновок на основі результатів оцінки якості.
Наголошено, що одним з ключових засобів при проведенні оцінки якості продукції є інформаційні технології. Відзначено, що інформаційні технології забезпечують реалізацію математико-статистичних моделей. Наголошено, що також одним з ключових засобів покращення якості є вкладання коштів у наукові дослідження та новітні розробки, тобто вдосконалення виробничих процесів.
Посилання
Bezrodna S.M. (2017) Quality management: textbook. way. for students of economic specialties / Bezrodna CM - Chernivtsi: PVKF "Technodruk", 174 p.
Bondarenko S.M., Leus A.Yu. (2017) Estimation of the level of product quality at the enterprise Effective economy, № 4.
Burachek I.V., Bilenchuk O.O. (2016) Competitiveness of enterprise products: essence, evaluation methods and foreign management experience. Global and national economic problems, №14, P. 288-293.
Vershigora E.Yu. (2015) Marketing product policy: textbook. way. for university students. Khmelnytsky. econ. un-t. - Ternopil: Aston, 407 p.
Hetman O.O., Shapoval V.M. (2007) Economic diagnostics: A textbook for students of higher educational institutions. Kyiv, Center for Educational Literature, 307 p.
Zorina O.I., Sivolovskaya O.V. (2015) Marketing product policy: Textbook. manual. Kharkiv: UkrDAZT, 190 p.
Morokhova V.O. (2017) Commodity innovation policy [Text]: textbook. way. Lutsk: Vezha-Druk, 248 p.
Sumets O.M., Somova O.E., Pelikhov E.F. (2007) Assessment of the competitiveness of a modern industrial enterprise: teaching practice. Handbook for students of economics. Special. Kiev, Professional, 208 p.
Tsilyurik G.I. (2008) Product quality is a key lever to ensure its competitiveness. Finance and Accounting of Ukraine. № 3. P. 42—45.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).