МАРКЕТИНГОВИЙ ПІДХІД ДО РОЗУМІННЯ, ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.63.2021.249631Ключові слова:
туристична дестинація, маркетинг, маркетинговий підхід, маркетинг туристичних дестинацій, комплекс маркетингуАнотація
В статті обґрунтовано необхідність застосування маркетингового підходу до розуміння, формування та розвитку туристичних дестинацій. Сформоване визначення поняття «туристична дестинація» як об’єкту маркетингового впливу. Відзначено, що туристична дестинація є керованою системою, яка володіє туристичним ресурсним потенціалом, туристичною інфраструктурою, туристичними ресурсами, набором інструментів та технологій, формує відносини між внутрішніми учасниками та зовнішніми ринками, що дозволяє реалізувати конкурентоспроможну споживчу цінність та залучити туристичні потоки. Акцентовано увагу, що відповідно до маркетингового підходу елементи туристичної дестинації, як маркетингової системи, необхідно підібрати та ув'язати таким чином, щоб вони відповідали потребам і очікуванням туристів. Запропоноване визначення маркетингу туристичних дестинацій, яке сформоване в рамках партнерської концепції орієнтованої на визначення та створення нових цінностей для усіх учасників взаємодії. Розглянуто структуру комплексу маркетингу за моделлю «7Р» та визначено суть кожного з елементів.
Посилання
Basyuk D.I. (2014) Scientific and theoretical foundations of the formation of tourist destinations. Scientific works of NUHT. Volume 20, №5, P. 50 - 58.
Birzhakov M.B. (2011) Legal regulation of tourist activity. SPb .: NP "Publishing House" Nevsky Fund ", 522 p.
Budnikevich I. (2012) Municipal marketing: theory, methodology, practice. IRD NAS of Ukraine. Chernivtsi: Chernivtsi National University. University, 645 p.
Budnikevich I.M., Baranyuk D.S. (2020) Directions of realization of technologies of marketing of destinations on an example of residence of metropolitans of Bukovina and Dalmatia in Chernivtsi. Tourist brand as a factor in forming a positive image of Ukraine in the world market: Coll. mater. ІІ All-Ukrainian scientific-practical internet conference (Lviv, February 20, 2020) / Ministry of Education and Science of Ukraine, Lviv Institute of Economics and Tourism. - Lviv: LIET, 2020. - P.113-117.
Burnyasheva L.A., Osmanova F.H. (2018) Principles of organization and segmentation of the sphere of business tourism. Materials of scientific and methodical readings of PSU "University readings - 2018". - P. 147-151.
Gavrysh I.I., Krupenna I.A. (2019) Monitoring of indicators of the regional tourist market and assessment of the tourist attractiveness of the region. Collection of scientific works of Cherkasy State Technological University. Series "Economic Sciences" / Ministry of Education and Science of Ukraine, Cherkasy. state technologist un-t. Vyp. 54. Cherkasy: ChSTU, P.42-51.
Gavrysh I.I. (2017) Formation and development of attractiveness of regions of Ukraine: marketing approach: dissertation of Candidate of Economic Sciences: 08.00.05 – Chernivtsi, 268 p.
Goncharova N.A. (2010) Development of a tourist destination. Aalborg: Aalborg University, 152 p.
Dinny K. (2013) Branding territories. World best practices. Mann, Ivanov and Ferber LLC.
Zorin I.V. (2011) Destination management. Curricula of international educational projects of bachelor's and master's levels. Tourist brands - generator of territorial development: materials of the international conference, Vologda, Veliky Ustyug, December 13-14, 2011. - Access mode: http://russiaturforum.com/upload/presentation/004_plenarn_zorin_vologda.pdf
Zorin I.V. (2010) Tourist destination. The role of tourism in the modernization of the economy of Russian regions. Collection of scientific articles on mater. international scientific and practical Conf., June 8-10, 2010, Petrozavodsk - Kondopoga. Petrozavodsk: KarRC RAS. 2010. - P. 71-75.
Kiryanova L.G. (2012) Tourist destination as a complex concept and key element of the tourist system. Bulletin of KemSU. - №4 (52). - Vol.1. - P.136-141.
Kiryanova L.G. (2010) Destination marketing as a modern approach to the management of the tourist region. Izvestiya Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. – v. 316. - № 6. - P. 35-41.
Kiryanova L.G. (2018) Marketing and branding of tourist destinations: a textbook for master's degree. Moscow, - 356 p.
Kotler F., Bowen J., Mackenz J. (2012) Marketing. Hospitality. Tourism / F. Kotler,.; lane with English - 4th ed., Reworked. and ext. - M .: Unity-Dana, 1071 p.
Cooper K., Fletcher D., Gilbert D., Vanhill S., Bogdanov E. (1998) The economics of tourism: theory and practice. Vol.1 , St. Petersburg, 200 p.
Model law on tourism. Identifier997_g17 dated 16.11.2006. [Electronic resource]. - Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/997_g17
Official site of the International Organization for Destination Marketing [Electronic resource] - Access mode: http://www.destinationmarketing.org/faq
Sevan O. (2000) Tourism in the historical cities and regions of Europe and Russia // Culture: a space of new opportunities. Bulletin of the Pskov Regional Information and Resource Center. Issue. 2. - Pskov - 86 p.
Semenova M., Gunare M. (2019) Legal definition of a tourist destination taking into account international legislation and national legislation of the EU. Law and Innovation. - № 4 (28). - P. 34–39.
Sosunova L.A., Chernova D.V., Ermolaev K.N. et all (2017) The concept of a set of destination marketing tools. Questions of economics and law. - № 9. - P. 32-36.
Tkachenko T.I. (2009) Sustainable development of tourism: theory, methodology, business realities: monograph. - Kyiv: Kyiv. nat. bargaining - economics University, - 463 p.
A practical guide to tourism destination management. – Madrid: WTO, 2007. – P.1.
Brief Descriptions: Sites Inscribed in the World Heritage List. World Heritage Center UNESCO, Paris, 2003
Buhalis D. (2000) Marketing the competitive destination of the future / D.Buhalis // Tourism Management. – № 21 (1). – P. 97-116.
Cooper C., Fletcher J., Gilbert D., Shepherd R., Wanhill S. (2005) Tourism: Principles and practices. Harlow: Pearson. 736 p.
Destination Marketing for the 21 st century [Electronic resource]. – Access mode: http://www.esgt.ipt.pt/download/disciplina/355_ Destination%20Marketing%20WTO.pdf.
Hall C.M. (2008) Tourism planning. Policies, processes and relationships / C.M. Hall. – 2nd edn. – Harlow: Pearson Education, – 302 p.
Kolb B.M.(2006) Tourism Marketing for Cities and Towns – Elsevier, 310 p.
Krishan K. Kamra (2005) Managing Tourist Destination / Krishan K. Kamra. – New Delhi: Kanishka Publishers, 231 p.
Leiper N. (2004) Tourism Management. 3d ed. - Sidney: Pearson Education Australia, – 326 p.
Leiper, N. (1979) The framework of tourism: Towards a definition of Tourism, Tourist, and the Tourist industry. Annals of Tourism Research, № 6(4). P. 390–407. [Electronic resource]. – Access mode: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/004728758001900184
Lew A.A. (1987) A framework of tourist attraction research. Annals of Tourism research.- №14(4)
Medlik S. (1993) Dictionary of travel, tourism and hospitality. 2nd ed. – Oxford: Butterworth-Heinwmann, – 273 p.
Ritchie B., Crouch G. (2003) The competitive destination: a sustainable tourism perspective / B. Ritchie,. – Cambridge: CAB International, 2003. – 291 p.
Saraniemi S. Problematizing the concept of tourism destination: an analysis of different theoretical approaches / S. Saraniemi // Journal or Travel Research. – 2011. – 50 (2). – P. 133-143.
UNWTO Highlights 2014 Edition. URL: http://mkt.unwto.org
Framke, W. The Destination as a Concept: A Discussion of the Businessrelated Perspective versus the Socio-cultural Approach in Tourism Theory. // Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. – 2002. – № 2 (2). – Р. 111–124
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).