КОМУНІКАЦІЙНА СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ МАРКЕТИНГОВОГО ПІДХОДУ
Ключові слова:
іміджева діяльність закладів освіти, комунікаційні інструменти, формування іміджу, партнерська концепція маркетингу, маркетинг освітніх послуг, емоційний маркетингАнотація
Анотація. В роботі досліджено комунікаційну складову у формуванні іміджу закладів вищої освіти. Узагальнено різноманітність підходів до визначення категорії «маркетинг освітніх послуг». Обґрунтовано маркетинг закладів вищої освіти у рамках різних концепцій маркетингу в умовах конкуренції: виробничої концепції, товарної концепції, збутової концепції, класичної концепції, соціально-етичної концепції. Виокремлено партнерську концепцію маркетингу як філософію функціонування закладу вищої освіти. Акцентовано увагу на необхідність розробки й реалізації активної маркетингової політики та застосування сучасних інструментів і технологій маркетингу для розвитку екосистеми закладів вищої освіти. Актуалізовано необхідність формування іміджу закладу вищої освіти, його образу як певної системи оцінок різних цільових аудиторій, які формуються за рахунок ефективних маркетингових комунікацій. Важливим інструментом іміджевої діяльності закладів вищої освіти є налагодження партнерства та поглиблення співпраці з партнерами вищих навчальних закладів з використанням маркетингових інструментів. Одним із елементів формування позитивного іміджу, яскравих емоцій та відчуття належності до ЗВО є емоційний маркетинг. Цей компонент має безпосередній зв’язок з маркетингом та рекламою університету, адже розчарування від очікувань шкодять іміджу та репутації бренду. Одним sз пріоритетних напрямів маркетингової діяльності щодо формування іміджу визначено комунікаційну політику або політику просування, яка передбачає об’єднання всіх комунікаційних каналів, інструментів та засобів донесення інформації про освітній бренд, освітній продукт та освітні послуги до цільових аудиторій. Обґрунтовано необхідність формування комунікаційної стратегії вищого навчального закладу, що складається з маркетингової, креативної та медійної стратегій. Важливим комунікаційним інструментом закладів виокремлено соціальні медіа як частину глобальної цифрової інфраструктури, що охоплюють соціальні мережі, професійні платформи, блоги, вікі та багато інших форматів. Визначено переваги соціальних мереж для університетів: покращена комунікація, активізація процесів рекрутингу та прийому студентів, зв’язки з випускниками, поширення знань, сприяння просуванню досліджень та здобутків, зміцнення бренду, формування іміджу та управління репутацією університету.
Посилання
Bilovodska, O.A., & Boienko, O.Yu. (2021). Qualitative methods of evaluating the image of higher education institutions as a component of internal marketing and increasing competitiveness. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", 20(48), 38-45.
Budnikevich, I. (2012). Municipal marketing: Theory, methodology, practice. M.I. Dolishniy Institute of Regional Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. Chernivtsi: Chernivtsi National University.
Clark, M., Fine, M.B., & Scheuer, C.L. (2017). Relationship quality in higher education marketing: The role of social media engagement. Journal of Marketing for Higher Education, 27(1), 40-58.
Kinnell, M., & MacDougal, J. (2007). Marketing in the Not-for-Profit Sector. Butterworth Heinemann.
Kolomytseva, O.V., Chepurda, L.M., & Vasylchenko, L.S. (2019). Communication support in the formation of regional market of educational services. Scientific notes of "Krok" University, 3(55), 55-62.
Kotler, F., & Fox, K. (2011). Strategic marketing for educational institutions. Kyiv: Ukrainian Marketing Association, Himgest.
Levin, H.M. (1998). Work and Education. Economics of Education. Research and Studies. Washington DC, 352-357.
Lisova, N.V. (n.d.). Marketing of educational services. Retrieved from http://intkonf.org/lisova-nv-marketing-osvitnih-poslug
Mashtakova, I.O. (2015). Marketing of educational services: The essence and methods of evaluating effectiveness. Economic innovations, 60(1), 293-301.
Matviiv, M.Ya. (2005). Methodology and organization of marketing management in the sphere of higher education: monograph. Ternopil: Economic thought.
Mogylova, A.Yu., & Reshetnikova, I.V. (2016). Peculiarities of marketing in the market of educational services. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: International economic relations and world economy, 10(2), 21-25. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2016_10%282%29__6
Nemtseva, I.A. (2008). Image in the structure of corporate culture of a higher education institution. Scientific Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute of KNTEU. Iss. I. Economic sciences, 430-437. Chernivtsi: Ant Ltd.
Nemtseva, I.A. (2012). Organizational culture in the system of strategic management of higher education institutions of Ukraine: monograph. Chernivtsi: Ruta.
Olinichenko, K.S., Priadko, O.M., & Klymenko, M.S. (2020). Marketing tools for promoting educational services using social networks. Marketing and digital technologies, 4(3), 34-43.
Pavlenko, O. (n.d.). Marketing in the field of higher education in the XXI century: Evolution or revolution? Retrieved ftom http://www.ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2018/31136/IP_19_46.pdf
Roskosa, A., & Stukalina, Yu. (2019). Marketing in higher education in the agenda of increasing international enrolment. Rural environment. Education. Personality, 12, 119-125.
Savytska, N.L., Ushakova, N.G., & Pominova, I.I. (2016). Market of higher education services in the context of the theory of meritorious goods. Problems of the economy, 4, 190-196.
Social Media Benchmarks for Higher Education: The 2023 Playbook. (n.d.). Retrieved ftom https://sproutsocial.com/insights/data/higher-education-social-media-benchmarks/?viewer=true&cp_status=error
Tatomyr, I.L. (2015). Marketing and incentive mechanisms of foreign universities positioning. Global and national economic problems, 4, 88-124.
The changing world of digital in 2023. (2023). Retrieved ftom https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/
Turkot, T.I. (2011). The image of an educational institution: Structure and methods of formation. Higher school pedagogy: manual. Kyiv: Condor.
Vasylenko, V. (2021). Construction of a model of formation of the image of a higher education institution in Ukraine. Bulletin of the Book Chamber, 1, 18-23.
Vilchynska, S.B., & Kovalchuk, S.V. (2011). The field of educational services as an object of relationship marketing. Formation of the market economy: coll. of sci. papers. Special issue Marketing education in Ukraine. Kyiv: KNEU, 14-25.
Yashchuk, T.A. (2017). Peculiarities of functioning of the market of educational services of higher education in Ukraine in modern conditions. Economy. Finances. Law, 4(1), 26-29. Retrieved ftom http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecfipr_2017_4%281%29__8
Zatserkivna, M.O. (2019). PR technologies in formation of the image of higher education institutions in the field of culture (PhD in Social Communications), Kyiv National University of Culture and Arts.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).