ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ РИТЕЙЛУ В КОНТЕКСТІ НОВОЇ ПАРАДИГМИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

Ключові слова:

мережевий ритейл, суб’єкти роздрібного ринку, цифрова економіка, парадигма сталого розвитку, торгові компанії, мережева взаємодія

Анотація

Анотація. В статті наголошується на значній увазі науковців і практиків до роздрібної торгівлі в сучасних умовах, її важливості для збереження соціальної стабільності в країні. Визначено особливості розвитку ритейлу в умовах нової парадигми розвитку економіки, яка характеризується сталим розвитком, цифровізацією економіки, соціальною відповідальністю, партнерством. Метою статті є теоретичні обгрунтування питань еволюції, закономірностей та особливостей розвитку ритейлу та маркетингової діяльності суб’єктів ритейл-ринку в сучасних умовах, ролі ритейлу у забезпеченні соціальної якості життя населення в умовах війни. В дослідженні було використано сукупність таких методів, як монографічний та діалектичний, абстрактно-логічний, порівняння, та узагальнення, графічний і табличний, що дозволило досягти поставленої в статті мети. Обгрунтовано теоретичні підходи до понять «роздрібна торгівля» та «ритейл» і визначено, що науковці виокремлюють ритейл в окрему економічну категорію та вважають, що вона має свій економічний зміст та відмінності. Акцентовано увагу на швидкому реагуванні організованого ритейлу на впливи зовнішнього середовища, що зумовлено тим, що він є відкритою системою, включає в свою структуру торговельні заклади різних форматів та розмірів і використовує множинні моделі взаємодії зі споживачами, виробниками, постачальниками, громадськістю. Озарактеризовано мережевий ритейл як форму організації масової роздрібної торгівлі та узагальнено класифікацію мереж з виокремленням авторської критеріальої ознаки «за місцем юридичної реєстрації кінцевого бенефіціара». Акцентовано увагу на виконанні ритейлом класичних функцій: посередницької; просування товарів та послуг; стимулювання збуту; забезпечення зручності купівлі; забезпечення лояльності клієнтів; отримання прибутку, проте через війну у ритейлерів в Україні з’явилися ще дві важливі функції – забезпечення соціальної якості життя населення  та продуктове забезпечення Сил безпеки і оборони України. Дослідження сутності, функцій та особливостей ритейлу, маркетингових інструментів, які трансформуються в контексті імплементації положень нової парадигми розвитку економіки, є важливим для швидкої адаптації гравців ритейл-ринку до сучасних умов розвитку.

Біографія автора

Арман Ахтоян, Черкаський державний технологічний університет

студент PhD

Посилання

17 goals to change our world. (2024, March). Retrieved from https://sdg.ukrstat.gov.ua/uk/

Achrol, R.S. (1997). Changes in the theory of interorganizational relations in marketing: Toward a network paradigm. Journal of the Academy of Marketing Science, 25(1).

Alex, P. (2021). Prognosticating the retail evolution in emerging markets with special focus on India-A descriptive study. SPAST Abstracts.

Ansoff, H. (1988). The New Corporate Strategy. Wiley.

Apopii, V.V. (2005). Organization of trade: a textbook. (2nd ed., rev. and suppl.). Kyiv: Center of educational literature.

Apopii, V.V., Mishchuk, I.P., Rudnytskyi, S.I., & Khomyak, Yu.M. (2005). Theory and practice of trade service: a manual. Kyiv: Center of educational literature.

Arnold, S., Kozinets, R., & Handelman, J. (2001). Hometown ideology and retailer legitimation: The institutional semiotics of Wal-Mart flyers. Journal of Retailing, 2.

Biletskyi, A. (2012), Peculiarities of the development of regional trade networks. Retrieved from http://www.advanter.ua/interview.php?interviewid=39

Brown, S. (1987). Institutional change in retailing: A review and synthesis. European Journal of Marketing, 6.

Budnikevich, I.M., & Romanyuk, N.V. (2019). Marketing approach to building network models on the regional knowledge market. Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences, 54.

Davies, K. (1998). Applying evolutionary models to the retail sector. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research.

Decree of the President of Ukraine "On Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030" No. 722. (2019, Sept.). Retrieved from https://www.president.gov.ua/documents/7222019-29825

Development finance assessment: Ukraine. (2022, Aug.). Retrieved from https://www.undp.org/ukraine/publications/development-finance-assessment-ukraine

Digital state. (2023). Action: Website. Retrieved from https://plan2.diia.gov.ua

Dreesmann, A.C.R. (1968). Patterns of evolution in retailing. Journal of Retailing.

Drzazga, М. (2016). Ewolucja form handlu detalicznego na początku XXI wieku. Handel Wewnętrzny, 3(362), 114-125.

Drzazga, М. (2017). The transformations of retail trade formats in Europe at the beginning of the 21st century. Economics World.

Fedorenko, O.P. (2023). Audit of the effectiveness of network retailers. (Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy in the field of knowledge). State University of Trade and Economics, Kyiv.

First Voluntary National Review of Sustainable Development Goals in Ukraine. (2021). Retrieved from https://ukraine.un.org/sites/default/files/2021-10/VNR%20SDG%20Ukraine%202020.pdf

Gilbert, D. (2003). Retail Marketing Management. (2nd ed.). Financial Times Prentice Hall.

Goals of sustainable development and Ukraine. (2019). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina

GT Partners Ukraine. (2023). Retrieved from http://gtpartners.com.ua/

Hakansson, H. (1992). Evolution processes in industrial networks. Industrial Networks: A New View of Reality. London: Routledge.

Hollander, S.C. (1960). The wheel of retailing. Journal of Marketing.

International Standard Industry Classification of All Types of Economic Activity. United Nations (2009). New York.

Issues of data collection for monitoring the implementation of sustainable development goals. (2019). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/686-2019-%D1%80#Text

Jayaram, A. (2017). Smart Retail 4.0 IoT сonsumer retailer model for retail intelligence and strategic marketing of in-store products. Proceedings of the 17th International Conference "Business Horizon-INBUSH ERA-2017". Noida. Retrieved from www.researchgate.net/publication/314114955_Smart_Retail_40_IoT_Consumer_Retailer_Model_for_Retail_Intelligence_and_Strategic_Marketing_of_In-store_ProductsSukhaniK

Kaynak, E. (1979). A refined approach to the wheel of retailing. European Journal of Marketing.

Kelman, V.D. (2021). Historical genesis of the formation and transformation of the "retail" category and its "network retail" concept. Economy and the state, 4.

Kent ,T., & Omar, O. (2002). Retailing. Palgrave Macmillan.

Korsak, V.I. (2012). Theoretical aspects of the development of retail trade organizations and their significance for the regional economy. Ecotomic magazine - XXI.

Law of Ukraine "On Stimulating the Development of the Digital Economy in Ukraine" No. 1667-IX. (2021, July). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1667-20#Text

Levy, M., Grewal, D., Peterson, R., & Connolly, B. (2005). The concept of the "Big Middle". Journal of Retailing.

Lusch, R.F., Dunne, P.M., & Carver, J.R. (2011). Introduction to Retailing. (7th ed.). South-Western Cengage Learning.

Marketing Theory: A Student Text. (2010). (2nd ed.). SAGE Publications Ltd. Retrieved from https://sk.sagepub.com/books/marketing-theory/n16.xml

Maronik, T.J., & Walker, B.J. (1974). The dialectic evolution of retailing. Proceedings: Southern Marketing Association. B.A. Greenberg (Ed.), Georgia State University.

McGoldrick, P.J. (2002). Retail Marketing. Berkshire: McGraw-Hill Education.

McNair, M.P. (1958). Significant Trends and Developments in the Post-War Period. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Ministry of External Economic Relations and Trade of Ukraine. (1998, March) Retail, wholesale trade. Basic concepts. Terms and definitions (item 4.4) Nk 15-03/29-192. Kyiv.

Miotto, A.P., & Parente, J.G. (2015). Retail evolution model in emerging markets: Apparel store formats in Brazil. International Journal of Retail & Distribution Management.

Möller, K., & Rajala, A. (2007). Rise of strategic net – new modes of value creation. Industrial Marketing Management.

National report "Sustainable Development Goals: Ukraine". (2017). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/natsionalna-dopovid-csr-Ukrainy.pdf

National Standard of Ukraine Retail and Wholesale Trade. Terms and definitions of concepts. (2004). DSTU 4303:2004.

Newman, A.J., & Cullen, P. (2002). Retailing Environment & Operations. (2nd ed.). New Delhi: Cengage Learning India Private Limited.

Pizhuk, O., & Muravyov, V. (2022). Digital society as a new paradigm of the development of civilization of the 21st century. Veda a Perspektivy, 2.

Pizhuk, O.I. (2018). Digitization as a paradigm shift in the development of economic systems. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Economy, 2. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2018_2_13

Plahotniuk, V.V. (2023). Alternative scenarios of the digital future. Business Inform, 8.

Promoting strategic planning and financing for sustainable development on national and regional level in Ukraine. (2020). Retrieved from https://jointsdgfund.org/programme/promoting-strategic-planning-and-financing-sustainable-development-national-and-regional

Proskurnina, N.V. (2018). The development of retail trade in the conditions of the dynamic nature of changes. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, 22(3).

Rachynska, G. (2022). Fundamentals of the digital economy in the infrastructure of modern business. Retrieved from https://www.academia.edu/102555166/

Romaniuk, N.V. (2019). Regional educational network: concepts and features. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Economy, 820. Chernivtsi: Chernivtsi National University named after Yury Fedkovych.

Shtovba, O.V. (2023). The priority tasks of shopping smartization in a traditional hypermarket using the principles of Retail 4.0. Innovation and Sustainability, 2.

Status Report on European Telework. (1999). Retrieved from http://www.fim.uni-linz.ac.at/research/telework/tw99.pdf

Verhoef, P.C., Kannan, P.K., & Inman, J.J. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing. Journal of Retailing.

Vlasova, N.O., & Kolyuchkova, O.V. (2012). Retail trade networks: Regional factors of development: a monograph. Kharkiv State University of Food and Trade. Kharkiv: AdvATM.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Номер

Розділ

Статті