СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СТАНУ НЕДЕРЖАВНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УМОВАХ ВОЄННОЇ РЕАЛЬНОСТІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.73(2).2024.321776Ключові слова:
недержавне пенсійне страхування, повоєнна економіка, демографічна криза, пенсійне забезпечення, соціальний захист населенняАнотація
Анотація. Війна рф проти України посилила демографічну кризу, що є серйозним викликом для економіки країни. Ця криза викликає значні труднощі для національної пенсійної системи. Часткове вирішення проблеми можливе через активізацію недержавного пенсійного забезпечення, що базується на принципах добровільної участі і спрямоване на формування громадянами додаткових пенсійних накопичень шляхом укладання пенсійних контрактів з недержавними пенсійними фондами (НПФ). Проведено огляд НПФ та їх вплив на рівень пенсійного забезпечення громадян України і потенціалу щодо вирішення проблеми дефіциту ресурсів у солідарній системі. За результатами аналізу статево-вікової структури учасників НПФ виявлено, що серед учасників переважають особи віком 25–50 років. Молодь до 25 років найменше представлена в структурі учасників НПФ через низьку фінансову грамотність та інші фактори. У всіх вікових групах вкладників переважають чоловіки, що спонукало до з’ясування причин виявленої гендерної диспропорції. Розглянуто динаміку та структуру розміщення акумульованих пенсійних внесків у дозволені законодавством активи. З’ясовано, що НПФ зазвичай формують портфелі з активів з мінімальним рівнем ризику, приділяючи особливу увагу вибору інвестиційних інструментів, які дозволяють захистити пенсійні внески від інфляції та забезпечити приріст капіталу. Такими активами, в які НПФ розміщували пенсійні внески, є державні цінні папери та грошові кошти в банках. Виявлено, що під час воєнного стану структура інвестованих пенсійних активів зазнала змін, зосередившись на державних цінних паперах та грошових коштах на банківських рахунках. Частка інших активів, таких як облігації підприємств, об’єкти нерухомості та облігації внутрішніх місцевих позик, зменшилася більш ніж удвічі порівняно з довоєнним періодом (до лютого 2022 р.). Ці зміни у структурі дохідних активів обумовлені регулятивними вимогами, що покликані забезпечити фінансову стійкість та безпеку пенсійних вкладень учасників. Державні цінні папери забезпечують стабільний дохід, високу ліквідність і мають довгостроковий характер, що підходить для збереження пенсійних накопичень. Розміщення коштів у державні цінні папери та грошові кошти сприяє стабільності пенсійних накопичень та захисту від знецінення внаслідок інфляції. За результатами аналізу виявлено зростання загальної вартості активів НПФ, що супроводжується зростанням інвестиційного доходу та прибутку від інвестування активів недержавного пенсійного фонду. Зростання виявлено і за показником витрат, які відшкодовуються за рахунок пенсійних активів, що є негативним фактом, при цьому показник рівня витрат на ведення справи залишається майже незмінним. Це свідчить про ефективність управління активами та інвестиційних стратегій НПФ. Доведено, що на сьогодні недержавні пенсійні фонди та компанії зі страхування життя ще не відіграють значної ролі у підвищенні соціального захисту населення України. Проте недержавне пенсійне забезпечення має великий потенціал для фінансування майбутнього добробуту громадян у пенсійному віці та для тих, хто втратив працездатність. Досягнення цільових орієнтирів у цій сфері можливе за умови розробки та впровадження заходів, що мають бути відображені у державній стратегії реформування. Активізація діяльності НПФ сприятиме зниженню навантаження на Пенсійний фонд України та державний бюджет. Підвищення пенсійної грамотності є ключовим елементом соціальної стабільності, особливо в умовах демографічної кризи. Громадяни повинні знати основні принципи пенсійного забезпечення та способи збільшення своїх пенсійних заощаджень. Це включає усвідомлення необхідності продовження трудового життя та розробку кар’єрних планів для збереження конкурентоспроможності на ринку праці в старшому віці. Необхідно підтримувати освітні програми й ініціативи, спрямовані на підвищення фінансової обізнаності населення для забезпечення гідного майбутнього
Посилання
Кондрат І. Ю. (2022) Оцінювання довгострокової стійкості пенсійної системи України і перспективи її розвитку. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 1, 226- 239. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2022_1_25
Реформування пенсійної системи України у світлі європейських стандартів = Reforming Ukrainian Pension System in Light of European Standards : монографія / Василь Зеленко. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2023. – 202 с.
Parfonov, Ya. (2022). Public Administration as a Subject of the Reform of the Pension System of Ukraine in the Conditions of Transformational Changes. Public Administration Aspects, 10 (2), 31-40. https://doi.org/10.15421/152210
Мірошник Р., Біська К. (2023). Проблеми впровадження пенсійного страхування в Україні. Економіка та суспільство.48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-58.
Піщуліна О., Коваль О., Бурлай Т. (2017). Фінансові, соціальні та правові аспекти пенсійної реформи в Україні. Світовий досвід та українські реалії. Центр Разумкова. Київ : Видавництво «Заповіт». 453 с.
Островський, І., Можайкіна, Н., & Прасол, В. (2024). Реформування пенсійних систем і проблеми справедливості: міжнародний досвід. Економіка та суспільство, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-151
Банк даних Державної служби статистики України. URL: http://surl.li/xgbwxq
Офіційний веб-сайт Міжнародної організації з міграції. URL: https://www.iom.int/
Проект СТРАТЕГІЇ демографічного розвитку України на період до 2040 року. URL. https://www.msp.gov.ua/projects/870/
Кириленко О. (2005) Недержавні пенсійні фонди на фінансовому ринку: світовий досвід та реалії України. Світ фінансів. 3-4, 11-13.
Закон України «Про недержавне пенсійне забезпечення» від 09.07.2003 р. за № 1057-VI. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 47–48. С. 372. URL: http://zakon1.rada.gov.ua.
Мацук З. (2021) Недержавні пенсійні фонди: прагматика та проблематика діяльності в Україні. Вісник економіки. 2021. № 3. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/44301/ 1/%D0%9C%D0%B0%D1%86%D1%83%D0%BA.PDF
Липко, Н. (2023). Аналіз сучасного стану пенсійної системи України та пошук шляхів її реформування. Економіка та суспільство, (51). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023- 51-44
Огляд небанківського фінансового сектору за ІV квартал. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/obsyagi-poslug-strahovikiv-jittya-ta-kredituvannya-finkompaniyamizrostali--oglyad-nebankivskogo-finansovogo-sektoru-za-iv-kvartal
Plaksiuk, O., Prodanova, L., Yakusheva, O., Nagaichuk, N., Prikhno, I., & Jakubčinová, M. (2023). Human capital as a factor of socio-economic development of the state: the main trends of the Slovak Republic. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 5(52), 283–298. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.52.2023.4150.
Підсумки розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 31.12.2023. Національний банк України. URL: https://bank.gov.ua/ua/statistic/supervision-statist
УАІБ: Огляд діяльності індустрій управління активами інституційних інвесторів та адміністрування недержавних пенсійних фондів в Україні 4-й квартал та 2023 рік. Загальні результати. URL: https://www.uaib.com.ua/analituaib/publ-ici-quart/uaib-oglyad-diyalnosti-industriyupravlinnya-4-y-kvartal-ta-ves-2023-rik-zagalni-rezultati
Аналітичні дані щодо ринку накопичувального пенсійного забезпечення. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. URL: https://www.nssmc.gov.ua/news/insights/#tab-5
Квартальні та річні огляди ринку. Українська асоціація інвестиційного бізнесу. URL: https://www.uaib.com.ua/analituaib/publ-ici-quart?page=2
Підсумки розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 31.12.2018 / Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. URL: https://www.nfp.gov.ua/files/OgliadRinkiv/NPF/NPF_IV_kv%202018.pdf.
“Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні у 2021”. Звіт за результатами дослідження. URL: http://surl.li/gwdciw
Підсумки розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 31.12.2022. URL: https://www.nssmc.gov.ua/wp-content/uploads/2023/05/informatsiia-pro-stan-i-rozvytok-npf-ukrainystanom-na-31.12.2022.pdf
Нагайчук Н.Г., Якушев О.В., Сорока А.Ю. (2024). Реформування пенсійної системи України в умовах соціальних криз. Сучасні тенденції розвитку економіки та держави: матеріали VІІІ Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції: 23 квітня 2024 р., 74-76.
Havryliuk O., Yakushev O., Petchenko M., Zachosova N, Bielialov T., & Kozlovska S. (2023). Кібербезпека та штучний інтелект у контексті забезпечення безпеки підприємництва у воєнний час. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6 (53), 451–459. https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4130
Yakushev O., Zachosova N., Zhurba I., Zubarieva H., Svishchenko H. (2022). Personnel security management of enterprise as a component of social protection and social stability in society. Зб. наук. праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 65, 4-15. DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.65.2022.262869
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).