МОТИВАЦІЯ ПЕРСОНАЛУ ДО КРЕАТИВНОСТІ ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ, ІННОВАЦІЙНОСТІ ТА АДАПТАЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.73(2).2024.321788Ключові слова:
управління персоналом підприємства, конкурентні переваги, інновації, адаптаційна здатність, безпека, кризаАнотація
Анотація. Процеси глобалізації, діджиталізації, зміни в економіці та врахування факторів полікризи впливають на суттєву трансформацію сучасного стану управління персоналом. Підприємства стикаються з необхідністю швидкої адаптації до нових викликів, серед яких особливої уваги потребують динамічні ринкові умови, концентрація конкуренції та потреба в активізації інновацій. У цьому контексті людський капітал стає головним джерелом адаптаційної спроможності та інноваційності, а креативні підходи до управління персоналом починають відігравати вирішальну роль. Стаття присвячена обґрунтуванню ролі та значення креативності персоналу для формування конкурентоспроможних, адаптивних та інноваційних підприємств. Для досягнення поставленої мети в статті використано діалектичний метод пізнання, системний підхід, методи аналізу та синтезу. Авторами запропоновано в умовах військової агресії доповнити перелік факторів креативності необхідністю створення безпечного середовища для здійснення трудової діяльності, генерування та реалізації ідей. Наведено аргументи щодо розгляду тріади взаємопов’язаних понять: «конкурентоспроможність – адаптаційна спроможність – інноваційність» як цілісної системи, яка забезпечує сталий розвиток підприємства шляхом мотивації персоналу до креативності. Структуровано категоріальний апарат. Сформовано структурно-логічну модель формування стійкості підприємства шляхом мотивацій персоналу до креативності. Розроблено логіко-смислову модель визначення розмірів премій та встановлення періодичності преміювання персоналу за креативність. Автори констатують, що застосування даного підходу дозволить усім працівникам підприємств точно знати особливості процесу преміювання та заздалегідь планувати власні активності. Результати дослідження можуть бути корисними для будь – якого підприємства, що працює в умовах полікризи.
Посилання
Chou, Ch.-M., Shen, T.-Ch., & Shen, Ch.-H. (2023). The impact of CIE education integrated with the BIG 6 teaching strategy on students’ innovative motivation, creativity, metacognition, and self-perceived employability. Thinking Skills and Creativity. 48. DOI: 10.1016/j.tsc.2023.101287
Del-Aguila-Arcentales, Sh., Alvarez-Risco, A., & Yáñez, J.A. (2023). Innovation and its effects on compliance with Sustainable Development Goals and competitiveness in European Union countries. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(3). DOI: 10.1016/j.joitmc.2023.100127
Faizova, S.O., Ivanova, M.I., Faizova, O.L., Smiesova, V.L., Parshyna, O.A. & Zavhorodnia, O.O. (2020). Use of Balanced Scorecard for Enterprise Competitiveness Assessment. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 11(2). 349–361. DOI: 10.14505/jarle.v11.2(48).08.
Ivanova, M., Varyanichenko, O., Sannikova, S., & Faizova, S. (2018). Assessment of the competitiveness of enterprises. Economic Annals-XXI, 173(9–10). 26–31. DOI: 10.21003/ea.V173-04
Marti, L., & Puertas, R. (2023). Analysis of European competitiveness based on its innovative capacity and digitalization level. Technology in Society, 72. DOI: 10.1016/J.TECHSOC.2023.102206
Podra, O., Kurii, L., Alkema, V., Levkiv, H., & Dorosh O. (2020) Theoretical aspects of human capital formation through human potential migration redistribution and investment process. Business: Theory and Practice, 21(1). 71–82. DOI: 10.3846/btp.2020.11197
Rustiawan, I., Amory, J.D.S., & Kristanti, D (2023). The Importance of Creativity in Human Resource Management to Achieve Effective Administration. Journal of Contemporary Administration and Management(ADMAN), 1(3). 144–149. DOI: 10.61100/adman.v1i3.63
Shymanovska-Dianych, L.M., & Ishcheikin, T.Ie. (2019). Teoriia ta metodolohiia formuvannia systemy upravlinnia kreatyvnym rozvytkom personalu yak skladovoi zahalnoi systemy upravlinnia personalom suchasnoho pidpryiemstva [Theory and methodology for forming a system for managing the creative development of personnel as a component of the general personnel management system of a modern enterprise]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomika i menedzhment», 2(80). 81–85. DOI: 10.32845/bsnau.2019.2.16
Sullivan, Y., & Wamba, S.F. (2024). Artificial intelligence and adaptive response to market changes: A strategy to enhance firm performance and innovation. Journal of Business Research, 174. DOI: 10.1016/j.jbusres.2024.114500
Tkachenko, A., Levchenko, N., Shyshkanova, G., Shvets, V., & Ivanova, M. (2021). Evaluation of the efficiency of social investments of metallurgical enterprises according to the decoupling approach. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 5. 147–153. DOI: 10.33271/nvngu/2021-5/147
Tran Huy, P. (2023). How does high-performance work system influence employees' creativity? The role of critical reflection and human resource management attribution. International Journal of Emerging Markets. DOI: 10.1108/IJOEM-03-2022-0508
Plaksiuk, O., Yakushev, O., Yakusheva, O., & Moisieienko, L. (2023). Analysis and Assessment of Human Capital in the Regions of Slovakia. Economics Ecology Socium, 7(3), 13-25. https://doi.org/10.31520/2616-7107/2023.7.3-2
Plaksiuk O., Horvathova V., Yakushev O. (2023) Human capital as a factor increasing the efficiency and competitiveness of an enterprise. Academy Review, 1(58), 160–174. DOI: https://doi.org/10.32342/2074-5354-2023-1-58-12
Yakushev, O., Zakharova, O., Zachosova, N., Yakusheva, O., Chernyshov, O., & Naboka, R. (2023). Assessment of financial and economic security of business innovation enterprises in hospitality and tourism. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2(49), 135–147. DOI: 10.55643/fcaptp.2.49.2023.4010
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).