ОПТИМІЗАЦІЯ ДИСТРИБУЦІЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ПРОДУКЦІЇ В АГРОПРОМИСЛОВОМУ БІЗНЕСІ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326274Ключові слова:
логістична діяльність, дистрибуція, інноваційні технології, аграрний сектор, економетрична модель, управління витратами, бізнес-процесАнотація
Анотація. Одним із ключових чинників успіху сучасного агропромислового бізнесу є оптимізація дистрибуційних процесів, що дозволяє знижувати витрати, підвищувати швидкість і якість поставок, а також забезпечувати максимальну відповідність попиту та пропозиції. Одним із таких методів є використання економетричних моделей для виявлення закономірностей та оптимізації витрат на різних етапах дистрибуції, що дає змогу розробляти обґрунтовані стратегії управління ресурсами та покращувати фінансові показники компаній. У статті розглянуто застосування економетричних моделей для оптимізації дистрибуційних процесів на прикладі ПрАТ «Миронівський хлібопродукт», одного з лідерів агроіндустрії України, який активно впроваджує інноваційні підходи у виробництво та дистрибуцію продукції. Метою роботи є моделювання взаємозв'язку та встановлення впливу витрат на різні етапи дистрибуції для надання рекомендацій щодо їх оптимізації та підвищення ефективності. Для оптимізації витрат і збільшення продажів інноваційної продукції компанії виконано обґрунтований вибір моделі за критеріями: простота реалізації, обсяг даних, гнучкість, точність результатів і вартість реалізації. З’ясовано, що багатофакторна регресія є оптимальним вибором, оскільки має низку переваг, які роблять її найбільш релевантною для діяльності аналізованої компанії агропромислового сектору. Для побудови моделі було вибрано ключові фактори: витрати на транспортування, маркетингові витрати, сезонність попиту та частка експорту. Розроблена модель підтверджує високий рівень кореляції між факторами та рівнем продажу. Використання методу звичайних найменших квадратів (OLS) та побудова теплової карти дозволили провести детальний аналіз і зробити прогнози щодо впливу цих факторів на обсяг продажів. Основні результати показують, що найбільш значущим фактором, який впливає на обсяги продажів компанії, є частка експорту, маркетингові та транспортні витрати мають суттєвий, але менший вплив, що свідчить про великий потенціал для зростання через розширення експорту та вдосконалення логістичних і маркетингових процесів. Проведений аналіз дозволив також з’ясувати ключові проблеми, які стримують розвиток дистрибуції інноваційної продукції та розробити рекомендації щодо їх вирішення. Отримані результати мають практичну цінність для більш ефективного планування витрат у системі дистрибуції, оптимізації ресурсів, що сприятиме підтримці конкурентних переваг компанії і стійкому її зростанню на ринку.
Посилання
Annual Report and Accounts (2024). Mhp.com.ua. Retrieved from https://mhp.com.ua/uk/financial-information/annual-reports.
Antoshchenkova, V., Onegina, V., Gutsul, T., Boblovskyi, O., & Kravchenko, Y. (2023). Methodological approach for determining the size of the optimal raw material zone in the logistics system of dairy processing enterprise. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 9(1), 116–138. doi: 10.51599/are.2023.09.01.06.
Aulová, R., Pánková, L., & Rumánková, L. (2019). Analysis of Selected Profitability Ratios in the Agricultural Sector, AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, 11(3), 3-12. doi: 10.7160/aol.2019.110301.
Azarova, A., Nikiforova, L., Ruzakova, O., & Khymych, V. (2024). Correlation-Regression Analysis of the Impact of Exports and Imports on the GDP Level of Ukraine. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 336(6), 363-369. doi:10.31891/2307-5740-2024-336-57.
Bilovodska, O., & Ivanchenko, K. (2024). Modelling the Relationship Between Retail Development Indicators and Economic Indicators in European Countries. Economic Journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, 37 (1), 124-134. doi: 10.29038/2786-4618-2024-01-124-134.
Bilukha, M., & Petrychenko, A. (2024). Using Econometric Models for Managing Distribution Processes. Economic Journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, 2(38), 134-144. doi: 10.29038/2786-4618-2024-02-134-144.
Chen, Z., Zhao, X., Li, C. & Chen, X. (2024). Optimization of Agricultural Economic Management Model and Risk Control Based on Marginal Analysis Approach. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences. 9. doi: 10.2478/amns-2024-1987.
Financial Reports (2023). Mhp.com.ua. Retrieved from mhp.com.ua/en/mhp-se/financialreports. (дата звернення : 01.12.2024).
Greene, W. H. (2018). Econometric Analysis. (8th ed.). London: Pearson.
In 2021, the share of agricultural sector products accounted for 41% of Ukraine's total exports (2020). Retrieved from http://agroconf.org/content/u-2021-roci-chastka-produkciyi-agrarnogo-sektoru-stanovila-41-vid-zagalnogo-eksportu.
Kanellos, N., Karountzos, P., Giannakopoulos, N. T., Terzi, M. C., & Sakas, D. P. (2024). Digital Marketing Strategies and Profitability in the Agri-Food Industry: Resource Efficiency and Value Chains. Sustainability, 16(14), 5889. doi: 10.3390/su16145889.
Kenneth David, L., Wang, J., Brooks, W., & Angel, V. (2025). Digital transformation and socio-economic development in emerging economies: A multinational analysis. Technology in Society, 81, 102834. doi: 10.1016/j.techsoc.2025.102834.
Koziuk, V., Lipetska, A., Dluhopolskyi, O., & Shymanska, O. (2023).Correlation and Regression Analysis of the Profitability of Production and Sale of Cereal Crops in Ukraine. Academy Review, (58), 32-44. doi: 10.32342/2074-5354-2023-1-58-3.
Mrithula, V., Devi, N., & Haran, H. (2023). Future Sales Forecasting Using ARIMA Model. International Journal of Research and Reviews, 4(5), 210–215. Retrieved from https://ijrpr.com/uploads/V4ISSUE5/IJRPR12640.pdf.
Official Site MHP (2024). Mhp.com.ua. Retrieved from https://mhp.com.ua/uk/glorytoUkraine.
Onegina, V., Megits, N., Kravchenko, O., & Kravchenko Yu. (2022). Price Transmission in Milk Supply Chain in Ukraine. Agricultural and Resource Economics, 8(1), 152–170. doi: 10.51599/are.2022.08.01.08.
Prasad, A. (2023). MHP turned a loss into a profit, with export revenue increasing by a quarter – nine-month report. Forbes.ua. Retrieved from https://forbes.ua/news/mkhp-za-rezultatami-devyati-misyatsiv-zminiv-zbitok-na-pributok-eksportna-viruchka-zrosla-na-chvert-16112023-17298.
Runcheva, N. V., & Brytvienko, A. S. (2019). Correlation Analysis of Concentration and Efficiency of Sunflower Production and Processing in Ukrainian Agroholdings and Assessment of their Impact on the Development of Specialized Agrarian Markets. Efektyvna ekonomika, 5. doi: 10.32702/2307-2105-2019.5.2.
Savitskyi, A. Kramar, I., Nyzhnyk, V., Zeca, E., & Marynenko, N. (2022). The Multifactor Regression Model for Export-Oriented Sustainable Management of Enterprise Pprofitability. CEUR Workshop Proceedings, 3309, 363 – 375. Retrieved from https://elar.khmnu.edu.ua/items/61b7217d-47c0-45c9-90e4-ccc57d525de2.
Shi, P., & Chen, Y. (2021). Scientific Adjustment of Green Agricultural Structure Based on Sustainable Environmental Technology. International Journal of Environmental Technology and Management, 23(2-4), 210-219. doi: 10.1504/IJETM.2020.112959.
Skoruk, O. (2023). Efficiency of Economic and Mathematical Modeling in Optimizing Business Processes. Economy and Society, (57). doi: 10.32782/2524-0072/2023-57-13.
Stock, J. H., & Watson, M. W. (2020). Introduction to Econometrics (4th ed.). London: Pearson.
Wang, Y., Guo, Z., Zhang, Y., Hu, X., & Xiao, J. (2023). Iron Ore Price Prediction Based on Multiple Linear Regression Model. Sustainability, 15, 15864. doi: 10.3390/su152215864.
Wang, Y., Peng, S., Yang, Q., & Zhong, G. (2022). Factors Driving Long-Term Economy Growth: An Analysis of Developed and Developing Countries. Proceedings of the 2021 3rd International Conference on E-Business and E-commerce Engineering (EBEE '21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 136–142. doi: 10.1145/3510249.3510274.
Wikipedia Contributors (2024). PrJSC MHP. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/PrJSC_MHP.
Winter, M., Manuj, I., & Gerschberger, M. (2022). Logistics-Related Determinants of Regional Gross Domestic Product - an Exploratory Investigation. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 22(4), 73–93. Retrieved from https://journals.open.tudelft.nl/ejtir/article/view/6037.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).