МАРКЕТИНГОВИЙ МЕХАНІЗМ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНУ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326276Ключові слова:
соціально-економічний розвиток регіону, механізми розвитку регіону, регіональна економіка, маркетинговий механізм, маркетинг територій, маркетингові інструментиАнотація
У статті розглядається маркетинговий механізм соціально-економічного розвитку регіону як ключова складова інтегрованого процесу, що включає зміни в економічній, соціальній та культурній сферах. Метою статі є уточнення понятійного апарату, який стосується механізмів соціально-економічного розвитку регіону, визначення сутності, структури та ключових інструментів маркетингового механізму соціально-економічного розвитку регіону, а також окреслення його ролі у формуванні конкурентних переваг та забезпеченні сталого розвитку.
Пояснюється, що соціально-економічний розвиток є процесом взаємодії різних учасників (населення, бізнесу, органів влади, інвесторів тощо) із метою підвищення якості життя, розвитку людського потенціалу та забезпечення сталого економічного зростання. Окремо наголошується на важливості маркетингового механізму в досягненні соціально-економічних цілей через створення конкурентних переваг, розвиток бренду та привабливості регіону.
Автор також визначає основні компоненти механізмів соціально-економічного розвитку, що включають: економічний, фінансовий, соціальний, екологічний, організаційно-управлінський, інституційно-правовий, інноваційно-технологічний, інформаційно-комунікаційний та маркетинговий механізм. Маркетинговий механізм у цій системі виступає як комплекс маркетингових технологій, інструментів, активностей, ініціатив, методів та принципів, які забезпечують довгостроковий соціально-економічний розвиток регіону, формують регіональний імідж, просувають бренд, конкурентні переваги регіону та його привабливість для обраних цільових аудиторій, дозволяють досліджувати, формувати, обслуговувати та розвивати регіональні ринки, налагоджувати економічну, соціальну, партнерську та інформаційну взаємодію зі стейкхолдерами.
Відзначено, що маркетинговий механізм забезпечує соціально-економічний розвиток набором інструментів та технологій: дослідження потреб та намірів цільових аудиторій, використання Big Data, стратегічного аналізу та різноманітних маркетингових інструментів в рамках елементів комплексу маркетингу, зокрема багаторівневий регіональний продукт, регіональна марка, реклама та PR-активності, імідж та брендинг, digital-маркетинг, інфлюенс-маркетинг, івент-маркетинг, партнерський маркетинг, цінова доступність, регіональна логістика та ін.
Зроблено висновок, що механізм соціально-економічного розвитку регіону включає набір системних «ігрових» рішень (методів, інструментів, засобів, ресурсів, впливів, регуляторів), які дозволяють регіональній системі перейти на новий етап розвитку через якісну адаптацію до змін і нестабільність зовнішнього середовища. У цьому контексті маркетинговий механізм відіграє ключову роль у формуванні позитивного іміджу регіону, стимулюванні інвестиційної активності, підтримці регіонального бренду та просуванні унікальних конкурентних переваг регіону, гармонізації складових сталого розвитку. В статті окреслені перспективні напрями досліджень, пов'язаних із удосконаленням маркетингових інструментів і партнерських стратегій для зміцнення соціально-економічної взаємодії між регіонами та їх цільовими аудиторіями.
Посилання
Буднікевич І.М. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2012. 645 с.
Буднікевич І.М., Крупенна І.А., Баранюк Д.С. Досвід Ізраїлю з розвитку інновацій та туризму в умовах воєнних дій. Економіка та право. 2023. №4 (71). С.68-78.
Гавриш І. І. Формування та розвиток привабливості регіонів України: маркетинговий підхід :дис. ... канд. екон. наук: 08.00.05. Івано-Франківськ, 2018. 269 с.
Геєць В.М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку ; Ін-т екон. та прогнозув. НАН України. Київ, 2009. 864 с.
Глинський Н. Імплементація маркетингового інструментарію в процес стратегічного управління місцевим розвитком. Економіка та суспільство, 2023. №56. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3015/2937
Глинський, Н. Характеристика поняття «місцевий розвиток» через призму трансформації національного господарства україни. Економіка та суспільство, 2022. №38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1295
Ільченко В. Сутність та складові механізму сталого розвитку регіону. European Journal of Economics and Management. 2019, V. 5, Iss. 1. Рр. 212-219. URL: https://eujem.cz/wp-content/uploads/2019/eujem_2019_5_1/29.pdf
Карий О. І. Перетворення мешканця міста на просумента у процесі стратегічного планування розвитку міста. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2015. №1, С. 32-44.
Ковальчук В.Г. Державне управління соціально-економічним розвитком регіону: монографія. Харків, Золоті сторінки, 2013. 296 с.
Коломицева О.В., Пепчук С.М. Концепція позиціонування регіону в умовах глобальної конкуренції : монографія. Черкаси: ЧДТУ, 2016. 321 с.
Лелеченко А.П. Комплексний механізм формування й реалізації регіональної політики сталого розвитку в Україні. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2020. Т. 31 (70). № 2. С. 121–126.
Мельник П.В. Соціально-економічні процеси: методологія дослідження та управління їхнім розвитком. Ірпінь: Академія ДПС України, 2000. 451 с.
Окландер М.А. Проблеми формування маркетингової системи країни. К. : Наукова думка, 2002. 168 с.
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67-88.
Пиртко М.С. Маркетинг як інструмент розвитку територій об’єднаних громад. Держава та регіони. 2019. № 4 (109). С. 63-68
Сердюк Д. А. Фінансові інструменти сталого розвитку України : дис. ... д-ра філософії : 072 Фінанси, банківська справа та страхування. Чернігів, 2024. 205 с.
Чорій Ю.Ю. Соціально-економічний розвиток регіону як економічна наукова дефініція. Економіка та суспільство. 2023. № 57. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3250/3173
Чумаченко М. Управління соціально-економічним розвитком регіону. Економіка України. 2008. №4. С.94-99.
Anholt S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. 1st edition. Palgrave Macmillan, 2007. 160 p
Kavaratzis M., Ashworth G. J. City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Transitory Marketing Trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 2005. Vol. 96, №5, pp. 506–514.
Kolomytseva O. Positioning of a region and shaping its image in a global environment / The Social and Economic Revue journal Faculty of Social and Economic Relations Alexander Dubček University of Trenčin, vol. 04/2016, p. 101-113. URL: https://fsev.tnuni.sk/revue/archive/REVUE-2016-04.pdf
Kotler P., Haider D. and Rein I. Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States, and Nations. Maxwell Macmillan Int, New York, 1993. 388 p.
Oleksyuk H., Khromyak Y., Popadynets N., Lagodiienko V. Territorial marketing tools: structuring of elements. Current issues of the management of socio-economic systems in terms of globalization challenges. Košice: Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 2023. Pp. 548-562
Prize in Economic Sciences 2007. Leonid Hurwicz. URL : https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/2007/hurwicz/facts/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).