КОНЦЕПЦІЯ SMART У МАРКЕТИНГУ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ: СУТЬ, МЕХАНІЗМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326305

Ключові слова:

туризм, маркетинг, маркетинг туристичних дестинацій, SMART-дестинація, сталий розвиток, інновації, доступність, інтелектуальні технології, розумні рішення.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню концепції SMART в маркетингу туристичних дестинацій, актуальність чого обумовлена зростаючою роллю цифрових технологій у забезпеченні їх стійкого розвитку та інноваційного управління. В умовах постійних змін споживчих пріоритетів та підвищених очікувань щодо комфорту, безпеки й екологічності, концепція SMART-дестинацій є ключовим вектором розвитку сучасного туризму. Впровадження розумних технологій дозволяє не лише покращити якість туристичних послуг, а й сприяє соціально-економічному зростанню регіонів. Інструменти аналізу даних, автоматизовані системи моніторингу та прогнозування допомагають ухвалювати обґрунтовані рішення, визначати стратегічні пріоритети та моделювати потенційні сценарії розвитку. Механізм функціонування SMART-дестинацій забезпечує збалансоване управління туристичними потоками та мінімізує негативний вплив на довкілля й інфраструктуру, в цілому визначаючи концепцію не лише як таку що стимулює прогрес у туристичній галузі, а й дозволяючи розглядати її як чинник сприяння гармонійному розвитку суспільства загалом.

Метою роботи є опис механізму та результатів трансформації туристичних дестинацій відповідно до визначених ключових характеристик концепції SMART.

У межах дослідження концепції SMART в маркетингу туристичних дестинацій було застосовано аналітичний метод для впорядкування та критичного осмислення наукових і прикладних джерел, що висвітлюють фактори впливу, особливості функціонування визначеного типу територій. З метою обґрунтування механізму формування  SMART-дестинації використовувалися методи синтезу та узагальнення, що дозволили відобразити та охарактеризувати рівні та результати процесу.

У статті розглянуто суть концепції SMART-напрямку, акцентовано увагу на наявності унікальних конкурентних переваг дестинацій такого типу. З метою виокремлення  характеристик SMART-дестинацій відображено та проаналізовано підходи щодо трактування даного поняття.

На основі аналізу цілісної моделі, яка концептуалізує розумні дестинації, запропоновано та описано механізм їх формування та функціонування, що охоплює стратегічно-реляційний, інструментальний, прикладний рівні. Стратегічно-реляційний рівень включає управління, забезпечення сталого розвитку, доступності, впровадження інновацій; інструментальний рівень – цифровий зв’язок та інтелектуальні технології, а прикладний – розумні рішення. В сукупності рівні механізму забезпечують реалізацію завдань формування нового туристичного досвіду, впливу на бізнес-середовище, а також створення додаткових економічних, соціальних, культурних, політичних та екологічних цінностей. Запропонований підхід є корисним з позицій визначення вектору адаптації існуючої інфраструктури традиційних туристичних локацій до концепції SMART у розрізі забезпечення сталого розвитку, оптимізації ресурсів та підвищення їх конкурентоспроможності.

Біографія автора

Діана Баранюк, Черкаський державний технологічний університет

аспірант Черкаського державного технологічного університету,

асистент кафедри маркетингу, інновацій та регіонального розвитку, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Посилання

Baidal, J., Celdrán Bernabeu, M. A., Femenia-Serra, F., Perles Ribes, J., & Sanchez, D. (2021). Measuring the progress of smart destinations: The use of indicators as a management tool. Journal of Destination Marketing and Management, 19. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/346672086_Measuring_the_progress_of_smart_destinations_The_use_of_indicators_as_a_management_tool

Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108-124. Retrieved from https://www.academia.edu/27392229/Boes_K_Buhalis_D_Inversini_A_2016_Smart_tourism_destinations_ecosystems_for_tourism_destination_competitiveness_International_Journal_of_Tourism_Cities_Vo l_2_2_pp_108_124

Brandao, M., Joia, L., Cavalheiro, G., & Mayer, V. (2021). Smart tourism destinations: (Mis)aligning touristic destinations and smart city initiatives. BAR - Brazilian Administration Review, 18(1), 21. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/351287502_Smart_Tourism_DestinationsMisAligning_Touristic_Destinations_and_Smart_City_Initiatives

Buhalis, D.,, & Amaranggana, A. (January 21-24, 2014). Smart tourism destinations. Information and Communication Technologies in Tourism 2014: Proceedings of the International Conference in Dublin (pp. 553-564). Springer International Publishing.

Darcy, S., & Dickson, T. J. (2009). A whole-of-life approach to tourism: The case for accessible tourism experiences. Journal of Hospitality and Tourism Management, 16(1), 32-44.

Del Vecchio, P., & Passiante, G. (2017). Is tourism a driver for smart specialization? Evidence from Apulia, an Italian region with a tourism vocation. Journal of Destination Marketing and Management, 6(3), 163-165.

EU guide on data for tourism destinations. (2022). Retrieved from https://smarttourismdestinations.eu/wp-content/uploads/2022/07/Smart-Tourism-Destinations_EU-guide_v1_EN.pdf

European Accessibility Act (n.d.). Retrieved from https://commission.europa.eu/strategy-andpolicy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/union-equality-strategy-rights-personsdisabilities-2021-2030/european-accessibility-act_en

Fernandes, D., & Bernier, E. (2021). Virtual accessibility in smart tourism destinations: The cases of Curitiba and Malaga. Smart Tourism, 2(1). Retrieved from https://www.academia.edu/120796713/Virtual_accessibility_in_smart_tourism_destinations_The_cases_of_Curitiba_and_Malaga

Fernández-Díaz, E., Jambrino, C., Patricia, P. I.-S., & De Las Heras-Pedrosa, C. (2022). Digital accessibility of smart cities - tourism for all and reducing inequalities: Tourism Agenda 2030. Tourism Review, 78(1). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/362904288_Digital_accessibility_of_smart_cities_tourism_for_all_and_reducing_inequalities_tourism_agenda_2030

Gretzel, U., Sigala, M, Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/280719315_Smart_tourism_foundations_and_developments

Ivars-Baidal, J. A., Celdrán-Bernabeu, M. A., Mazón, J. N., & Perles-Ivars, Á. F. (2017). Smart destinations and the evolution of ICTs: A new scenario for destination management? Current Issues in Tourism, 22(13), 1581-1600.

Khan, M. S., Woo, M., Nam, K., & Chathoth, P. K. (2017). Smart city and smart tourism: A case of Dubai. Sustainability, 9(12). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/321694768_Smart_City_and_Smart_Tourism_A_Case_of_Dubai

López de Ávila Muñoz, A., & García Sánchez, S. (2013). Destinos turísticos inteligentes. Harvard Deusto Business Review, 224. Retrieved from https://www.mintur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/395/LOPEZ%20DE%20AVILA%20y%20GARCIA.pdf

Lopez de Avila, A. (February 3-6, 2015). Smart destinations: XXI century tourism. Information and Communication Technologies in Tourism 2015, Proceedings of International conference in Lugano, Switzerland.

Matyusupov, B., Khodjaniyazov, E., Masharipova, M., & Gurbanov, F. (2024). The concepts of smart cities, smart tourism destination and smart tourism cities and their interrelationship. BIO Web of Conferences, 82, 06015. Retrieved from https://www.bio-conferences.org/articles/bioconf/pdf/2024/01/bioconf_msnbas2024_06015.pdf

Ministerio de Hacienda. Presupuestos General del Estado (2018). Programa 432A. Coordinación y promoción del turismo. Retrieved from https://www.sepg.pap.hacienda.gob.es/Presup/PGE2018Proyecto/MaestroDocumentos/PGE-ROM/doc/1/3/19/3/2/7/N_18_A_R_31_120_1_2_3_1432A_C_1.PDF

Segittur. (2015). Informe destinos turísticos inteligentes: Construyendo el futuro. Madrid: Sociedad Mercantil Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas, S.A. (SEGITTUR). Retrieved from https://www.thinktur.org/media/Libro-Blanco-Destinos-Tursticos-Inteligentesconstruyendo-el-futuro.pdf

Segittur. (n.d.). Smart tourism destination. Retrieved from https://www.segittur.es/en/smart-tourismdestinations/dti-projects/smart-destinations/

UNEP and UNWTO. (2005). Making tourism more sustainable - A guide for policy makers. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284408214?role=tab

UNWTO. (2017). Innovation, technology and sustainability - pillars of Smart Destinations. Retrieved from https://www.unwto.org/archive/europe/press-release/2017-02-21/innovation-technology-andsustainability-pillars-smart-destinations

Wang, D., Li, X. R., & Li, Y. (2013). China’s “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic. The Journal of Destination Marketing & Management, 2, 59-61.

Zhang, L., Li, N., & Liu, M. (2012). On the basic concept of smart tourism and its theoretical system. Tourism Tribune, 27(5), 66-73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24

Номер

Розділ

Статті