КОНЦЕПЦІЯ SMART У МАРКЕТИНГУ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ: СУТЬ, МЕХАНІЗМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326305Ключові слова:
туризм, маркетинг, маркетинг туристичних дестинацій, SMART-дестинація, сталий розвиток, інновації, доступність, інтелектуальні технології, розумні рішення.Анотація
Стаття присвячена дослідженню концепції SMART в маркетингу туристичних дестинацій, актуальність чого обумовлена зростаючою роллю цифрових технологій у забезпеченні їх стійкого розвитку та інноваційного управління. В умовах постійних змін споживчих пріоритетів та підвищених очікувань щодо комфорту, безпеки й екологічності, концепція SMART-дестинацій є ключовим вектором розвитку сучасного туризму. Впровадження розумних технологій дозволяє не лише покращити якість туристичних послуг, а й сприяє соціально-економічному зростанню регіонів. Інструменти аналізу даних, автоматизовані системи моніторингу та прогнозування допомагають ухвалювати обґрунтовані рішення, визначати стратегічні пріоритети та моделювати потенційні сценарії розвитку. Механізм функціонування SMART-дестинацій забезпечує збалансоване управління туристичними потоками та мінімізує негативний вплив на довкілля й інфраструктуру, в цілому визначаючи концепцію не лише як таку що стимулює прогрес у туристичній галузі, а й дозволяючи розглядати її як чинник сприяння гармонійному розвитку суспільства загалом.
Метою роботи є опис механізму та результатів трансформації туристичних дестинацій відповідно до визначених ключових характеристик концепції SMART.
У межах дослідження концепції SMART в маркетингу туристичних дестинацій було застосовано аналітичний метод для впорядкування та критичного осмислення наукових і прикладних джерел, що висвітлюють фактори впливу, особливості функціонування визначеного типу територій. З метою обґрунтування механізму формування SMART-дестинації використовувалися методи синтезу та узагальнення, що дозволили відобразити та охарактеризувати рівні та результати процесу.
У статті розглянуто суть концепції SMART-напрямку, акцентовано увагу на наявності унікальних конкурентних переваг дестинацій такого типу. З метою виокремлення характеристик SMART-дестинацій відображено та проаналізовано підходи щодо трактування даного поняття.
На основі аналізу цілісної моделі, яка концептуалізує розумні дестинації, запропоновано та описано механізм їх формування та функціонування, що охоплює стратегічно-реляційний, інструментальний, прикладний рівні. Стратегічно-реляційний рівень включає управління, забезпечення сталого розвитку, доступності, впровадження інновацій; інструментальний рівень – цифровий зв’язок та інтелектуальні технології, а прикладний – розумні рішення. В сукупності рівні механізму забезпечують реалізацію завдань формування нового туристичного досвіду, впливу на бізнес-середовище, а також створення додаткових економічних, соціальних, культурних, політичних та екологічних цінностей. Запропонований підхід є корисним з позицій визначення вектору адаптації існуючої інфраструктури традиційних туристичних локацій до концепції SMART у розрізі забезпечення сталого розвитку, оптимізації ресурсів та підвищення їх конкурентоспроможності.
Посилання
Baidal, J., Celdrán Bernabeu, M. A., Femenia-Serra, F., Perles Ribes, J., & Sanchez, D. (2021). Measuring the progress of smart destinations: The use of indicators as a management tool. Journal of Destination Marketing and Management, 19. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/346672086_Measuring_the_progress_of_smart_destinations_The_use_of_indicators_as_a_management_tool
Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108-124. Retrieved from https://www.academia.edu/27392229/Boes_K_Buhalis_D_Inversini_A_2016_Smart_tourism_destinations_ecosystems_for_tourism_destination_competitiveness_International_Journal_of_Tourism_Cities_Vo l_2_2_pp_108_124
Brandao, M., Joia, L., Cavalheiro, G., & Mayer, V. (2021). Smart tourism destinations: (Mis)aligning touristic destinations and smart city initiatives. BAR - Brazilian Administration Review, 18(1), 21. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/351287502_Smart_Tourism_DestinationsMisAligning_Touristic_Destinations_and_Smart_City_Initiatives
Buhalis, D.,, & Amaranggana, A. (January 21-24, 2014). Smart tourism destinations. Information and Communication Technologies in Tourism 2014: Proceedings of the International Conference in Dublin (pp. 553-564). Springer International Publishing.
Darcy, S., & Dickson, T. J. (2009). A whole-of-life approach to tourism: The case for accessible tourism experiences. Journal of Hospitality and Tourism Management, 16(1), 32-44.
Del Vecchio, P., & Passiante, G. (2017). Is tourism a driver for smart specialization? Evidence from Apulia, an Italian region with a tourism vocation. Journal of Destination Marketing and Management, 6(3), 163-165.
EU guide on data for tourism destinations. (2022). Retrieved from https://smarttourismdestinations.eu/wp-content/uploads/2022/07/Smart-Tourism-Destinations_EU-guide_v1_EN.pdf
European Accessibility Act (n.d.). Retrieved from https://commission.europa.eu/strategy-andpolicy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/union-equality-strategy-rights-personsdisabilities-2021-2030/european-accessibility-act_en
Fernandes, D., & Bernier, E. (2021). Virtual accessibility in smart tourism destinations: The cases of Curitiba and Malaga. Smart Tourism, 2(1). Retrieved from https://www.academia.edu/120796713/Virtual_accessibility_in_smart_tourism_destinations_The_cases_of_Curitiba_and_Malaga
Fernández-Díaz, E., Jambrino, C., Patricia, P. I.-S., & De Las Heras-Pedrosa, C. (2022). Digital accessibility of smart cities - tourism for all and reducing inequalities: Tourism Agenda 2030. Tourism Review, 78(1). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/362904288_Digital_accessibility_of_smart_cities_tourism_for_all_and_reducing_inequalities_tourism_agenda_2030
Gretzel, U., Sigala, M, Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/280719315_Smart_tourism_foundations_and_developments
Ivars-Baidal, J. A., Celdrán-Bernabeu, M. A., Mazón, J. N., & Perles-Ivars, Á. F. (2017). Smart destinations and the evolution of ICTs: A new scenario for destination management? Current Issues in Tourism, 22(13), 1581-1600.
Khan, M. S., Woo, M., Nam, K., & Chathoth, P. K. (2017). Smart city and smart tourism: A case of Dubai. Sustainability, 9(12). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/321694768_Smart_City_and_Smart_Tourism_A_Case_of_Dubai
López de Ávila Muñoz, A., & García Sánchez, S. (2013). Destinos turísticos inteligentes. Harvard Deusto Business Review, 224. Retrieved from https://www.mintur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/395/LOPEZ%20DE%20AVILA%20y%20GARCIA.pdf
Lopez de Avila, A. (February 3-6, 2015). Smart destinations: XXI century tourism. Information and Communication Technologies in Tourism 2015, Proceedings of International conference in Lugano, Switzerland.
Matyusupov, B., Khodjaniyazov, E., Masharipova, M., & Gurbanov, F. (2024). The concepts of smart cities, smart tourism destination and smart tourism cities and their interrelationship. BIO Web of Conferences, 82, 06015. Retrieved from https://www.bio-conferences.org/articles/bioconf/pdf/2024/01/bioconf_msnbas2024_06015.pdf
Ministerio de Hacienda. Presupuestos General del Estado (2018). Programa 432A. Coordinación y promoción del turismo. Retrieved from https://www.sepg.pap.hacienda.gob.es/Presup/PGE2018Proyecto/MaestroDocumentos/PGE-ROM/doc/1/3/19/3/2/7/N_18_A_R_31_120_1_2_3_1432A_C_1.PDF
Segittur. (2015). Informe destinos turísticos inteligentes: Construyendo el futuro. Madrid: Sociedad Mercantil Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas, S.A. (SEGITTUR). Retrieved from https://www.thinktur.org/media/Libro-Blanco-Destinos-Tursticos-Inteligentesconstruyendo-el-futuro.pdf
Segittur. (n.d.). Smart tourism destination. Retrieved from https://www.segittur.es/en/smart-tourismdestinations/dti-projects/smart-destinations/
UNEP and UNWTO. (2005). Making tourism more sustainable - A guide for policy makers. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284408214?role=tab
UNWTO. (2017). Innovation, technology and sustainability - pillars of Smart Destinations. Retrieved from https://www.unwto.org/archive/europe/press-release/2017-02-21/innovation-technology-andsustainability-pillars-smart-destinations
Wang, D., Li, X. R., & Li, Y. (2013). China’s “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic. The Journal of Destination Marketing & Management, 2, 59-61.
Zhang, L., Li, N., & Liu, M. (2012). On the basic concept of smart tourism and its theoretical system. Tourism Tribune, 27(5), 66-73.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).