ФОРМУВАННЯ МІКРОЕКОНОМІЧНОЇ МОДЕЛІ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В УМОВАХ ПОГЛИБЛЕННЯ ПРОЦЕСІВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326317Ключові слова:
поведінка споживачів, мікроекономічна модель поведінки споживачів, раціональність, цінові, нецінові чинники споживчої поведінки, еластичність, криві Торнквіста-Енгеля, цифровізація, маркетинг товарів, теорія поколіньАнотація
Дана стаття являє авторське бачення питання щодо формування сучасної мікроекономічної моделі поведінки споживачів. Численні зміни, які відбулись в соціально-економічних відносинах, виробництві, техніці і технологіях та в світогляді людства впродовж останніх віків суттєво змінили відношення до ролі споживача – суб’єкта економічних відносин. Внутрішні особливості теорії поведінки споживачів обумовили її вивчення різними науковцями: соціологами, психологами, дослідниками економічної теорії, маркетингу, менеджменту.
Незважаючи на наявний досить широкий аналіз питань, присвячених формуванню поведінки споживачів, проблематика цього питання потребує подальшого вивчення, що обумовлено як розвитком економічної науки, так і розвитком людської цивілізації, яка диктує нові умови формування споживацької поведінки та перегляд вже існуючих концепцій. Автори звертають увагу на той факт, що поведінка споживачів – це частина в першу чергу саме фундаментальної економічної науки, а не галузевої науки – маркетингу.
Метою статті є мікроекономічний аналіз моделі поведінки споживачів в сучасних умовах.
Стаття являє теоретичне дослідження, яке побудовано на понятійному відображенні дійсності, формуванні суджень та умовиводів. Інформаційною базою статті стали праці як світових, так і вітчизняних науковців. Для написання статті широко використані універсальні (філософські та загальнонаукові) методи наукових досліджень. Побудова статті відповідає логіко-аналітичному методу. Метод абстрагування дозволив дослідити залежності і ступінь взаємозв’язку окремих чинників, що формують модель споживчої поведінки. Візуально-графічний метод проілюстрував функції Торнквіста та закон Енгеля. Використання методів індукції, дедукції, синтезу та узагальнення дозволили сформулювати основні тези статті та зробити висновки.
В статті розглянуто особливості формування моделі поведінки споживачів в сучасних умовах з позиції мікроекономічного підходу. Підкреслено важливість мікроекономічного аналізу поведінки споживачів, який розглядається як основа для побудови сучасних моделей споживчої поведінки. В якості базових складових мікроекономічної моделі поведінки споживачів названо принцип раціональності споживачів, врахування цінових та нецінових чинників. Основним серед нецінових чинників зазначено дохід споживача. Відображено вплив сучасних процесів цифровізації суспільства на трансформацію традиційної мікроекономічної моделі поведінки споживачів.
Зазначено, що сучасна мікроекономічна модель поведінки споживачів не може бути універсальною для різних споживачів. Основа моделі споживчої поведінки має базуватись на фундаментальних принципах теорії поведінки споживачів – це має об’єднувати всі моделі, а потім доповнюватись певними «надбудовами» пов’язаними з соціально-психологічними особливостями споживачів. Важливою складовою такої «надбудови» стає ступінь цифровізації споживачів.
Запропоновано вибудовувати сучасну модель поведінки споживачів враховуючи як базові аспекти споживчої поведінки, закладені в мікроекономічному аналізі, так і нові тенденції, які є результатом поширення цифровізації у суспільстві. Одним з варіантів побудови сучасної моделі поведінки споживачів, яка б враховувала ступень їхньої цифровізації, автори вбачають розробку таких моделей для груп споживачів, об’єднаних відповідно до теорії поколінь.
Посилання
Deaton, A. (2015). The Great Escape: Health, Wealth, and the Origins of Inequality. Princeton: Princeton University Press.
Thaler, R. H. (2015). Misbehaving: The making of behavioral economics. New York: W.W. Norton & Co.
Banerjee, A.V., Duflo, E. (2019). Good Economics for Hard Times. New York: PublicAffairs.
Barchi, B.V. (2017). Psychological features of the process of consumer motivation in marketing activities. Scientific Bulletin of Mukachevo State University, 23(18), 51-57 [in Ukrainian].
Dovhun, O. S., Mashchak, N. M. (2021). Change in consumer behavior in the conditions of the new normality. Kyiv: Studcentr [in Ukrainian].
Pachkovskyi, Y.F., Maksimenko, A.O. (2014). Consumer behavior of Ukrainian households. Lviv: Ivan Franko National University [in Ukrainian].
Latyshev, K.O., Herasymchuk, V.V. (2020). Digital Marketing: Consumer Behavior in the Pandemic. Economic space, 160, 82-85. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/160-15 [in Ukrainian].
Rudenko, M., Kyryliuk, Y. & Khutorna, M.(2022). Digitalization: marketing trends and sales platforms. Scientific Bulletin of Odessa National Economic University, 5-6 (294-295), 80-89. DOI:10.32680/2409-9260-2022-5-6-294-295-80-87[in Ukrainian].
Rudenko, M. (2021). The digitalization: category features and specifics of interpretation. Economic Forum, 4, 3-13. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-4-1 [in Ukrainian].
Gorokhova, T. (2021). The influence of the development of digital technologies on consumer behaviour. Ukrainian Black Sea Region Agrarian Science, 4, 45-54. DOI: 10.31521/2313-092X/2021-4(112)-5 [in Ukrainian].
Kyrylenko, O., Sydorchuk, A., Koval, S. & Sydor I. (2022). Expenditures analysis as a component of estimation of household financial condition. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(44), 82-91. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3786 [in Ukrainian].
Havryliuk, O. V., Yakushev, O., Prodanova, L., Yakusheva, O., & Kozlovska, S. (2021). Digital banking and e-commercein the context of digitalization of business management. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 5(40), 4-15. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v5i40.244845
Telnova H., Kolodiziev O., Petchenko M., Yakushev O., Shulga N., & Kochetkov V. (2023). Foreign trade policy and its impact on economic growth. Financial and credit activity problems of theory and practice, 4(51), 345-357. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.51.2023.4097
Smerichevska, S. V., Prodanova, L., & Yakushev, O. (2024). Digitization of logistics and supply chain management. Intellectualization of logistics and Supply Chain Management, 26, 113-123. DOI: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2024-26-9
Havryliuk, O., Yakushev, O., Petchenko, M., Zachosova, N., Bielialov, T., & Kozlovska, S. (2023). Cyber security and artificial intelligence in the context of ensuring business security in wartime. Financial and credit activity problems of theory and practice, 6(53), 451-459. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4130
Yakushev, O., Moisieienko, L., Yakusheva, O., Prodanova, L., Plaksiuk, O., & Chepurda, L. (2024). Socio-economic sustainability of the tourism sector enterprises in the context of the covid-19 pandemic: global and ukrainian dimensions. Financial & Credit Activity: Problems of Theory & Practice, 5(58). 484-499. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.58.2024.4377
Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations The History Of America's Future, 1584 To 2069. New York: William Morrow & Co.
Pereverzieva, A., Hubar, O. (2021). Microeconomic analysis of consumer behavior from the point of view of generation theory in the mind of digitalization. Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Economics and Management, 4, 13-18. DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/71-4-3 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).