ФАНДОМИ БРЕНДІВ ЯК КАТАЛІЗАТОР ДОВГОСТРОКОВИХ СПОЖИВЧИХ ВІДНОСИН
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.76(3).2025.340753Ключові слова:
адвокація бренду, фан-спільноти, маркетинг відносин, емоційна лояльність, «brand love»Анотація
Актуальність дослідження обумовлена зростаючим значенням фан-спільнот у сучасному маркетингу, де традиційна лояльність клієнтів дедалі частіше трансформується у формат активної співучасті та адвокації бренду. Метою статті є дослідження феномена бренд-фандомів як інноваційного інструменту формування довгострокових відносин між споживачем і брендом. Методологічну основу дослідження становлять аналіз наукових джерел, порівняння існуючих моделей взаємодії брендів із фан-спільнотами, а також кейс-аналіз провідних компаній. У статті розкрито сутність феномена брендових фандомів у контексті створення та підтримки довгострокових споживчих відносин і розглянуто приклади ефективного використання фандомів у зарубіжній та вітчизняній практиці. Виокремлено основні моделі взаємодії з фан-спільнотами, визначено прерогативи фандомів у підвищенні емоційної лояльності та брендової цінності. Визначено ключові характеристики фандомних спільнот та їх вплив на довгострокову лояльність, бренд-адвокацію та співтворення цінності. Здійснено порівняльну характеристику класичного маркетингу відносин і бренд-фандомів. У рамках дослідження було детально проаналізовано та систематизовано п’ять основних моделей взаємодії брендів із фан-спільнотами: Brand-Centric Model, Co-Creation Model, Ambassador/Advocacy Model, Community-Led Model та Gamified Loyalty & Engagement Model. Встановлено, що ефективність кожної з моделей залежить від цілей бренду, рівня контролю та очікуваного рівня залученості спільноти. Практика доводить доцільність використання як окремих, так і змішаних моделей для досягнення максимального рівня емоційної прив’язаності споживачів та посилення конкурентних переваг у динамічному ринковому середовищі. Отримані результати засвідчили, що фан-спільноти здатні виступати ефективним механізмом співтворення брендових цінностей, підвищення емоційної прив’язаності та стабілізації споживчої бази за рахунок гібридних моделей залучення. Практична цінність дослідження полягає у можливості адаптації напрацьованих моделей взаємодії для різних галузей бізнесу з метою підвищення конкурентоспроможності брендів та формування сталих маркетингових стратегій у цифрову епоху.
Посилання
2024 Edelman Trust Barometer. Global Report. Retrieved from https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2024-02/2024%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_FINAL.pdf
Airbnb Company Website. (n.d.). Retrieved from https://news.airbnb.com/about-us/
Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2013). Brand passion: Antecedents and consequences. Journal of Business Research, 66(7), 904–909. doi: 10.1016/j.jbusres.2011.12.009
Alnawas, I., & Altarifi, S. (2015). Exploring the role of brand identification and brand love in generating higher levels of brand loyalty. Journal of Vacation Marketing, 22(2), 111–128. doi: 10.1177/1356766715604663
Antorini, Y. M., Muñiz, A. M., Jr., & Askildsen, T. (2012). Collaborating with customer communities: Lessons from the Lego group. MIT Sloan Management Review, 53(3), 73–79. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/283502826_Collaborating_With_Customer_Communities_Lessons_From_the_Lego_Group
Bairrada, C., Coelho, F., & Coelho, A. (2018). Antecedents and outcomes of brand love: Utilitarian and symbolic brand qualities. European Journal of Marketing, 52. doi: 10.1108/EJM-02-2016-0081
Batra, R., Ahuvia, A., & Bagozzi, R. (2012). Brand love. Journal of Marketing, 76, 1–16. doi: 10.1509/jm.09.0339
Carroll, B., & Ahuvia, A. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17, 79–89. doi: 10.1007/s11002-006-4219-2
Chen, M.-H., & Tsai, K.-M. (2020). An empirical study of brand fan page engagement behaviors. Sustainability, 12(1), 434. doi: 10.3390/su12010434
Corporate Educational Platform Zappos Insights. Retrieved from https://www.zappos.com/kratos/c/zappos-insights
Dessart, L. (2017). Social media engagement: A model of antecedents and relational outcomes. Journal of Marketing Management, 33, 1–25. doi: 10.1080/0267257X.2017.1302975
Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2009). Self-brand connections: The role of reference groups and celebrity endorsers in the functions of brand relationships. Handbook of Brand Relationships, ME Sharpe, 6581.
Gaber, H. R., Elsamadicy, A., & Wright, L. T. (2021). Do Instagram fan pages develop consumer–brand relationships? Evidence from the telecommunications industry. Cogent Business & Management, 8(1). doi: 10.1080/23311975.2021.1884344
Hamari, J. (2017). Do badges increase user activity? A field experiment on effects of gamification. Computers in Human Behavior, 71, 469–478. doi: 10.1016/j.chb.2015.03.03
Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does gamification work? - A literature review of empirical studies on gamification. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences. doi: 10.1109/HICSS.2014.37
Hollebeek, L. (2024). Customer engagement in evolving technological environments. European Journal of Marketing, 53, 1665–1670. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/381461017_Customer_Engagement_in_Evolving_Technological_Environments
Huangfu, Z., Ruan, Y., Zhao, J., Wang, Q., & Zhou, L. (2022). Accessing the influence of community experience on brand loyalty toward virtual brand community: Developing country perspective. Frontiers in Psychology, 13. doi: 10.3389/fpsyg.2022.865646
Ind, N., Iglesias, O., & Schultz, M. (2013). Building brands together: Emergence and outcomes of co-creation. California Management Review, 55, 5–26. doi: 10.1525/cmr.2013.55.3
Islam, J., & Rahman, Z. (2017). The impact of online brand community characteristics on customer engagement: An application of stimulus-organism-response paradigm. Telematics and Informatics, 34. doi: 10.1016/j.tele.2017.01.00
Jiang, Y., Liao, J., Pang, J., & Hu, H.-L. (2023). Does brand community participation lead to early new product adoption? The roles of networking behavior and prior purchase experience. Frontiers in Psychology, 14, 1014825. doi: 10.3389/fpsyg.2023.101482
Junaid, M., Hussain, Kh., Asghar, M., & Javed, M. (2020). An investigation of the diners' brand love in the value co-creation process. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 172–181. doi: 10.1016/j.jhtm.2020.08.00
Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53, 59–68. doi: 10.1016/j.bushor.2009.09.00
Keller, K. (2003). Brand synthesis: The multidimensionality of brand knowledge. Journal of Consumer Research, 29, 595–600. doi: 10.1086/34625
Kim, P., & Hutt, E. (2021). K-pop as a social movement: Case study of BTS and their fandom army. Journal of Student Research, 10. doi: 10.47611/jsrhs.v10i3.177
LEGO Ideas Official Platform. Retrieved from https://ideas.lego.com/
Martínez-López, F. J., Aguilar-Illescas, R., Molinillo, S., Anaya-Sánchez, R., Coca-Stefaniak, J. A., & Esteban-Millat, I. (2021). The role of online brand community engagement on the consumer–brand relationship. Sustainability, 13(7), 3679. doi: 10.3390/su13073679
Mills, M., Oghazi, P., Hultman, M., & Theotokis, A. (2022). The impact of brand communities on public and private brand loyalty: A field study in professional sports. Journal of Business Research, 144, 1077–1086. doi: 10.1016/j.jbusres.2022.02.056
Muñiz, A. M., Jr., & O'Guinn, T. C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 27, 412–432. doi: 10.1086/31961
Nike by You Platform. Retrieved from www.nike.com
Paruthi, M., Kaur, H., Islam, J. U., Rasool, A., & Thomas, G. (2023). Engaging consumers via online brand communities to achieve brand love and positive recommendations. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 27(2), 138–157. doi: 10.1108/SJME-07-2022-0160
Pawle, J., & Cooper, P. (2006). Measuring emotion-lovemarks, the future beyond brands. Journal of Advertising Research, 46(1), 38–48. doi: 10.2501/S0021849906060053
Pisoni, C. B. (2019). 20 employee advocacy statistics that will inspire you. Ambassify. Retrieved from https://www.ambassify.com/blog/employee_advocacy_statistics
Prahalad, C. K. & Ramaswamy, V. (2004). Co-creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32, 4–9. doi: 10.1108/1087857041069924
Rahman, R., Langner, T., & Temme, D. (2021). Brand love: Conceptual and empirical investigation of a holistic causal model. J. Brand Manag., 28, 609–642. doi: 10.1057/s41262-021-00237-7
Ramaswamy, V., & Ozcan, K. (2015). Brand value co-creation in a digitalized world: An integrative framework and research implications. International Journal of Research in Marketing,. 33. doi: 10.1016/j.ijresmar.2015.07.001
Rosário, A., & Casaca, J. A. (2023). Relationship marketing and customer retention - a systematic literature review. Studies in Business and Economics, 18(3), 44–66. doi: 10.2478/sbe-2023-0044
Schivinski, B., & Dabrowski, Dz. (2014). The effect of social media communication on consumer perceptions of brands. Journal of Marketing Communications, 22. doi: 10.1080/13527266.2013.871323
Starbucks Rewards Community. Retrieved from www.starbucks.com/rewards
Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S., & Sen, S. (2012). Drivers of consumer-brand identification. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 406–418. doi: 10.1016/j.ijresmar.2012.06.00
Telebeneva, E. (2025). Internal marketing: The key to forming a positive image of the company. Marketing in Ukraine, 1–2, 67–71. Retrieved from https://uam.in.ua/wp-content/uploads/2025/04/marketing-in-ukraine_1_2_2025.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).