ФАНДОМИ БРЕНДІВ ЯК КАТАЛІЗАТОР ДОВГОСТРОКОВИХ СПОЖИВЧИХ ВІДНОСИН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24025/2306-4420.76(3).2025.340753

Ключові слова:

адвокація бренду, фан-спільноти, маркетинг відносин, емоційна лояльність, «brand love»

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена зростаючим значенням фан-спільнот у сучасному маркетингу, де традиційна лояльність клієнтів дедалі частіше трансформується у формат активної співучасті та адвокації бренду. Метою статті є дослідження феномена бренд-фандомів як інноваційного інструменту формування довгострокових відносин між споживачем і брендом. Методологічну основу дослідження становлять аналіз наукових джерел, порівняння існуючих моделей взаємодії брендів із фан-спільнотами, а також кейс-аналіз провідних компаній. У статті розкрито сутність феномена брендових фандомів у контексті створення та підтримки довгострокових споживчих відносин і розглянуто приклади ефективного використання фандомів у зарубіжній та вітчизняній практиці. Виокремлено основні моделі взаємодії з фан-спільнотами, визначено прерогативи фандомів у підвищенні емоційної лояльності та брендової цінності. Визначено ключові характеристики фандомних спільнот та їх вплив на довгострокову лояльність, бренд-адвокацію та співтворення цінності. Здійснено порівняльну характеристику класичного маркетингу відносин і бренд-фандомів. У рамках дослідження було детально проаналізовано та систематизовано п’ять основних моделей взаємодії брендів із фан-спільнотами: Brand-Centric Model, Co-Creation Model, Ambassador/Advocacy Model, Community-Led Model та Gamified Loyalty & Engagement Model. Встановлено, що ефективність кожної з моделей залежить від цілей бренду, рівня контролю та очікуваного рівня залученості спільноти. Практика доводить доцільність використання як окремих, так і змішаних моделей для досягнення максимального рівня емоційної прив’язаності споживачів та посилення конкурентних переваг у динамічному ринковому середовищі. Отримані результати засвідчили, що фан-спільноти здатні виступати ефективним механізмом співтворення брендових цінностей, підвищення емоційної прив’язаності та стабілізації споживчої бази за рахунок гібридних моделей залучення. Практична цінність дослідження полягає у можливості адаптації напрацьованих моделей взаємодії для різних галузей бізнесу з метою підвищення конкурентоспроможності брендів та формування сталих маркетингових стратегій у цифрову епоху.

Біографії авторів

Олена Коломицева, Черкаський державний технологічний університет

Доктор економічних наук, професор

Олексій Васильченко, Черкаський державний технологічний університет

Аспірант

Арман Ахтоян, Черкаський державний технологічний університет

.

Посилання

2024 Edelman Trust Barometer. Global Report. Retrieved from https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2024-02/2024%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_FINAL.pdf

Airbnb Company Website. (n.d.). Retrieved from https://news.airbnb.com/about-us/

Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2013). Brand passion: Antecedents and consequences. Journal of Business Research, 66(7), 904–909. doi: 10.1016/j.jbusres.2011.12.009

Alnawas, I., & Altarifi, S. (2015). Exploring the role of brand identification and brand love in generating higher levels of brand loyalty. Journal of Vacation Marketing, 22(2), 111–128. doi: 10.1177/1356766715604663

Antorini, Y. M., Muñiz, A. M., Jr., & Askildsen, T. (2012). Collaborating with customer communities: Lessons from the Lego group. MIT Sloan Management Review, 53(3), 73–79. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/283502826_Collaborating_With_Customer_Communities_Lessons_From_the_Lego_Group

Bairrada, C., Coelho, F., & Coelho, A. (2018). Antecedents and outcomes of brand love: Utilitarian and symbolic brand qualities. European Journal of Marketing, 52. doi: 10.1108/EJM-02-2016-0081

Batra, R., Ahuvia, A., & Bagozzi, R. (2012). Brand love. Journal of Marketing, 76, 1–16. doi: 10.1509/jm.09.0339

Carroll, B., & Ahuvia, A. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17, 79–89. doi: 10.1007/s11002-006-4219-2

Chen, M.-H., & Tsai, K.-M. (2020). An empirical study of brand fan page engagement behaviors. Sustainability, 12(1), 434. doi: 10.3390/su12010434

Corporate Educational Platform Zappos Insights. Retrieved from https://www.zappos.com/kratos/c/zappos-insights

Dessart, L. (2017). Social media engagement: A model of antecedents and relational outcomes. Journal of Marketing Management, 33, 1–25. doi: 10.1080/0267257X.2017.1302975

Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2009). Self-brand connections: The role of reference groups and celebrity endorsers in the functions of brand relationships. Handbook of Brand Relationships, ME Sharpe, 6581.

Gaber, H. R., Elsamadicy, A., & Wright, L. T. (2021). Do Instagram fan pages develop consumer–brand relationships? Evidence from the telecommunications industry. Cogent Business & Management, 8(1). doi: 10.1080/23311975.2021.1884344

Hamari, J. (2017). Do badges increase user activity? A field experiment on effects of gamification. Computers in Human Behavior, 71, 469–478. doi: 10.1016/j.chb.2015.03.03

Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does gamification work? - A literature review of empirical studies on gamification. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences. doi: 10.1109/HICSS.2014.37

Hollebeek, L. (2024). Customer engagement in evolving technological environments. European Journal of Marketing, 53, 1665–1670. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/381461017_Customer_Engagement_in_Evolving_Technological_Environments

Huangfu, Z., Ruan, Y., Zhao, J., Wang, Q., & Zhou, L. (2022). Accessing the influence of community experience on brand loyalty toward virtual brand community: Developing country perspective. Frontiers in Psychology, 13. doi: 10.3389/fpsyg.2022.865646

Ind, N., Iglesias, O., & Schultz, M. (2013). Building brands together: Emergence and outcomes of co-creation. California Management Review, 55, 5–26. doi: 10.1525/cmr.2013.55.3

Islam, J., & Rahman, Z. (2017). The impact of online brand community characteristics on customer engagement: An application of stimulus-organism-response paradigm. Telematics and Informatics, 34. doi: 10.1016/j.tele.2017.01.00

Jiang, Y., Liao, J., Pang, J., & Hu, H.-L. (2023). Does brand community participation lead to early new product adoption? The roles of networking behavior and prior purchase experience. Frontiers in Psychology, 14, 1014825. doi: 10.3389/fpsyg.2023.101482

Junaid, M., Hussain, Kh., Asghar, M., & Javed, M. (2020). An investigation of the diners' brand love in the value co-creation process. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 172–181. doi: 10.1016/j.jhtm.2020.08.00

Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53, 59–68. doi: 10.1016/j.bushor.2009.09.00

Keller, K. (2003). Brand synthesis: The multidimensionality of brand knowledge. Journal of Consumer Research, 29, 595–600. doi: 10.1086/34625

Kim, P., & Hutt, E. (2021). K-pop as a social movement: Case study of BTS and their fandom army. Journal of Student Research, 10. doi: 10.47611/jsrhs.v10i3.177

LEGO Ideas Official Platform. Retrieved from https://ideas.lego.com/

Martínez-López, F. J., Aguilar-Illescas, R., Molinillo, S., Anaya-Sánchez, R., Coca-Stefaniak, J. A., & Esteban-Millat, I. (2021). The role of online brand community engagement on the consumer–brand relationship. Sustainability, 13(7), 3679. doi: 10.3390/su13073679

Mills, M., Oghazi, P., Hultman, M., & Theotokis, A. (2022). The impact of brand communities on public and private brand loyalty: A field study in professional sports. Journal of Business Research, 144, 1077–1086. doi: 10.1016/j.jbusres.2022.02.056

Muñiz, A. M., Jr., & O'Guinn, T. C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 27, 412–432. doi: 10.1086/31961

Nike by You Platform. Retrieved from www.nike.com

Paruthi, M., Kaur, H., Islam, J. U., Rasool, A., & Thomas, G. (2023). Engaging consumers via online brand communities to achieve brand love and positive recommendations. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 27(2), 138–157. doi: 10.1108/SJME-07-2022-0160

Pawle, J., & Cooper, P. (2006). Measuring emotion-lovemarks, the future beyond brands. Journal of Advertising Research, 46(1), 38–48. doi: 10.2501/S0021849906060053

Pisoni, C. B. (2019). 20 employee advocacy statistics that will inspire you. Ambassify. Retrieved from https://www.ambassify.com/blog/employee_advocacy_statistics

Prahalad, C. K. & Ramaswamy, V. (2004). Co-creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32, 4–9. doi: 10.1108/1087857041069924

Rahman, R., Langner, T., & Temme, D. (2021). Brand love: Conceptual and empirical investigation of a holistic causal model. J. Brand Manag., 28, 609–642. doi: 10.1057/s41262-021-00237-7

Ramaswamy, V., & Ozcan, K. (2015). Brand value co-creation in a digitalized world: An integrative framework and research implications. International Journal of Research in Marketing,. 33. doi: 10.1016/j.ijresmar.2015.07.001

Rosário, A., & Casaca, J. A. (2023). Relationship marketing and customer retention - a systematic literature review. Studies in Business and Economics, 18(3), 44–66. doi: 10.2478/sbe-2023-0044

Schivinski, B., & Dabrowski, Dz. (2014). The effect of social media communication on consumer perceptions of brands. Journal of Marketing Communications, 22. doi: 10.1080/13527266.2013.871323

Starbucks Rewards Community. Retrieved from www.starbucks.com/rewards

Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S., & Sen, S. (2012). Drivers of consumer-brand identification. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 406–418. doi: 10.1016/j.ijresmar.2012.06.00

Telebeneva, E. (2025). Internal marketing: The key to forming a positive image of the company. Marketing in Ukraine, 1–2, 67–71. Retrieved from https://uam.in.ua/wp-content/uploads/2025/04/marketing-in-ukraine_1_2_2025.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-22

Номер

Розділ

Статті