ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ ВЗАЄМОВІДНОСИН У РИТЕЙЛІ
Ключові слова:
маркетинг роздрібної торгівлі, торговельний маркетинг, партнерство, мотивування, мотиваційне полеАнотація
Анотація. Стаття присвячена дослідженню ритейл-маркетингу з позицій та завдань впровадження принципів концепції взаємовідносин, що орієнтована на побудову довгострокового партнерства не лише зі споживачами, а й з іншими суб’єктами ринку, які формують мікросередовище функціонування підприємств торгівлі. Актуальність обраної тематики продиктована необхідністю пошуку шляхів підвищення конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі через застосування сучасних маркетингових підходів, в основі яких – побудова системи відносин шляхом формування додаткових цінностей для суб’єктів взаємодії на ринку, кінцевим результатом яких є отримання взаємних вигод для кожного із партнерів. Метою статті є теоретичне обґрунтування доцільності розвитку та побудови партнерських відносин підприємств роздрібної торгівлі із суб’єктами ринку. За результатами дослідження розмежовано поняття маркетингу в роздрібній торгівлі та, часто ототожнюваного з ним торговельного маркетингу, що передбачає вплив на усіх учасників каналу розподілу та споживачів. Розглянуто сутність сучасної концепції маркетингу взаємовідносин, що дає змогу стверджувати про доцільність відмови від застосування стимулювання як інструменту впливу на користь мотивування як процесу, спрямованого не просто на стимуляцію, а на умови щодо зміни намірів, настанов, думок учасників взаємовідносин. Визначено, що підприємство роздрібної торгівлі сукупністю елементів комплексу маркетингу, розширеною за рахунок доданого інструмента «partnership», через мотиваційне поле, представленого контрольованою та неконтрольованою частинами, спрямовує зусилля на суб’єктів ринку, таких як споживачі, постачальники, конкуренти, посередники, а також контактні аудиторії. Зазначено, що під мотиваційним полем слід розуміти середовище, сформоване із сукупності усіх інтересів, мотивів та стимулів, що обумовлюють взаємний вплив на учасників взаємовідносин, визначаючи цілі та комплекс дій, пов’язаний із їх досягненням. Визначено бажані результати мотивування підприємством роздрібної торгівлі учасників взаємовідносин, додатково розглянуто та зроблено висновки щодо доцільності забезпечення і переваг партнерства з такими суб’єктами, як постачальники та конкуренти.
Посилання
Altaf, R. (2023). The power of strategic supplier partnerships: Building resilient supply chains. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/power-strategic-supplier-partnerships-building-resilient-altaf
Balabanyts, A. (2008). Management of relations with suppliers based on the concept of interaction marketing. Herald of Ternopil National Economic University, 1, 87-92. Retrieved from https://visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/9/793
Balabanyts, A. (2013). Performance measurement mechanism marketing interaction of enterprises based on the concept synergism. Collection of scientific works "Trade and market of Ukraine", 36, 286-296. Retrieved from http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Tiru_2013_36_33.pdf
Balabanyts, A.V. (2010). Integrated management of marketing interaction: Imperatives, methodology, mechanisms. Donetsk: DonNUET.
Bengtsson, M., & Kock, S. (2003). Tension in co-opetition. Academy of Marketing Science Annual Conference (pp. 38-39). Washington D.C. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-11848-2_10#citeas
Budnikevich, I.M., Cherdantseva, I.G., & Klichuk, B.R. (2021). Specifics of marketing research organization in the system of marketing management of retail trade networks. Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences, 61, 101-112. Retrieved from http://ven.chdtu.edu.ua/article/view/236842
Budnikevich, I.M., Cherdantseva, I.H., & Krupenna, I.A. (2020). Innovative tools of marketing research in marketing commodity and communication policy of trade establishments. Economy and Law, 2(57), 66-76. Retrieved from https://economiclaw.kiev.ua/index.php/economiclaw/article/view/986/947
Dannikov, O.V. (2011). Marketing of relationships between consumers, suppliers, distributors, partners. Formation of market economy, 26, 258-271. Retrieved from https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/482d72a7-71a4-4797-8920-48c66249fa25/content
Ganapathy, V. (2017). Modern day retail marketing management. Bookboon. Retrieved from https://mmimert.edu.in/images/books/modern-day-retail-marketing-management.pdf
Gordon, I. (1999). Relationship marketing strategy. Retrieved from https://www.converge.ca/pdf/Relationshipmarketingstrategy.pdf
Holoshubova, N.O., Kavun, O.O., Toropkov, V.M., Beglarashvili, O.P., & Grigorenko, T.M. (2014). Business networks in trade. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics.
Hryvnya saves lives (2023). Retrieved from https://nashkraj.ua/uk/news/gryvnya-ryatuye-zhyttya/
Karpenko, N.V., Ivannikova, M.M., Bilousko, T.M., Traino, V.M., & Zakharenko-Seleznyova, A.M. (2022). Marketing in branches and spheres of Ukraine’s economy. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade, 2(106), 96-102.
Knyazyk, Y.M. (2010). Interrelationship of subjects of marketing partnership relations. Retrieved from https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/06ce21bb-e0f7-4c18-8f5f-fd75be2c220f/content
Kock, S. (1991). A strategic process for gaining external resources through long-lasting relationships. Examples from two Finnish and two Swedish industrial firms. (Doctoral Dissertation). Swedish School of Economics and Business Administration, Helsinki, Finland).
Kotler, Ph., & Keller, K.L. (2012). Marketing Management (14-th ed). New Jersey: Pearson Education, Inc., Prentice Hall. Retrieved from https://cdn.website-editor.net/25dd89c80efb48d88c2c233155dfc479/files/uploaded/Kotler_keller_-_marketing_management_14th_edition.pdf
Morgan, R., & Hunt, S.D. (1994). The commitment trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58, 20-38.
Mulhern, Francis J. (1997). Retail marketing: From distribution to integration. Internal Journal of Research in Marketing, 14, 103-124. Retrieved from https://www.academia.edu/3450669/Retail_marketing_from_distribution_to_integration
Niсkulcha, V., & Chaplinskii, Y. (2017). Customer-oriented retailers’ marketing mix. Bulletin of Chernivtsi Institute of Trade and Economics, 1-2(65-66), 443-452.
Proskurnina, N.V. (2018). Evolution of marketing concepts in retail trade. Bulletin of I. I. Mechnikov ONU, 4(69), 69-75. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/20733/1/Мечникова%2023%20выпуск%204%20%2869%29-split-merge.pdf
Retail Trends 2024. Creating opportunity in a year of uncertainty. (2023). Retrieved from https://www2.deloitte.com/uk/en/pages/consumer-business/articles/retail-trends.html
Rozumey, S., Yudenko, G.Yu., & Goncharova, O.A. (2020). Modern trends in the use of trade marketing at manufacturing and trading enterprises. Problems of the systemic approach in economics: a collection of scientific papers, 1(75), 107-117.
Solomyanuk, N.M. (2013). Trade marketing as a component of marketing planning. Economy and the state, 11, 55-58. Retrieved from http://www.economy.in.ua/pdf/11_2013/14.pdf
State Standard of Ukraine (DSTU 4303:2004) "RETAIL AND WHOLESALE TRADE. Terms and definitions of concepts". (2004, July). Retrieved from https://www.victorija.ua/wp-content/uploads/2022/04/rozdribna-ta-optova-torhivlia-dstu-4303-2004.pdf
Striy, L.O. (2000). Marketing management at the turn of the 21st century: a systematic study. Odesa: Astroprint.
The State of Grocery Retail. Europe. (2023). Retrieved from https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/state%20of%20grocery%20europe%202023%20living%20with%20and%20responding%20to%20uncertainty/living-with-and-responding-to-uncertainty-the-state-of-grocery-retail-2023-europe.pdf
Tyszkiewicz, T. (2012). Longterm partnership in relations with suppliers. The enterprise of the future, 4(13), 39-48.
Us, M.I. (2011). Modern trends in the formation of partnership relations. Business Inform, 8, 181-183. Retrieved from https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2011-8_0-pages-181_183.pdf
Vasylenko, V.O. (2005). Anti-crisis management of the enterprise. Kyiv: Center of educational literature.
Weiss, E., & Tyszkiewicz, R. (2016). Building partnerships with suppliers as a new trend in management. Economics and Management, 8, 13-22. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/308710606_Building_partnerships_with_suppliers_as_a_new_trend_in_management
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).