Університети в Україні: коли «злиття» не веде до оптимізації
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.1.39.2015.84403Ключові слова:
класичний університет, технологічний університет, педагогічний університет, політехнічний інститут, місія університету, вища освіта, знання, традиціяАнотація
У статті розглянуто питання формування класичного, технологічного і педагогічного університетів в сучасних соціально-економічних умовах та змінах у системі вищої освіти країни. Представлено освітні та пізнавальні ознаки університетів зазначених типів. Показано, яким чином відбувається перетворення політехнічного інституту на технологічний університет, як останній набуває функцій класичного в умовах розширення систем пізнання та підготовки фахівців. Визначено також механізм перетворення педагогічного університету на класичний, при цьому показано, що такий заклад може набувати змішаної форми - між «педагогічним» і «класичним». Доведено, що технологічний та педагогічний університет, набуваючи функцій класичного, залишаються суттєво різними. Розглянуто питання можливості та вад «злиття» технологічного і педагогічно-класичного університету. в результаті якого комплексний заклад може стати штучною єдністю несумісних форм пізнання та освіти, призвести до руйнування науково-педагогічних колективів та їх традицій. Не має сумніву, що інтеграція університетських структур повинна передбачати науково обґрунтовану доцільність та бажання всіх учасників цього процесу, співробітників і студентів. Зроблено висновок, що необґрунтоване і примусове «злиття» університетів може призвести до незначної економії ресурсів в системі вищої освіти, але завдати шкоди соціально-економічній системі регіону.
Посилання
The road to academic excellence: the making of world-class research universities/ Ph.G.Altbach, J. Salmi (Eds.). - Washington, DC:The World Bank, 2011. –394 p.
Porev S.M. University and science. Epistemology, methodology and pedagogy of knowledge production/S.M.Porev. – Kyiv: Himdghest, 2012. – 384 p.
Humboldt W. On the Internal and External Organization of the Higher Scientific Institutions in Berlin. / Wilhelm von Humboldt // NZ – 2002. - №2. - p. 5-10.
Newman J.H. The idea of University defined and illustrated/J.H.Newman. - London: Longmans, Green & Co, 1887. – 596 р.
Polyakov N.V. Classical university: from ancient ideas to the ideas of the Bologna process /N.V.Polyakov, V.S.Savchuk. - D.: DNU, 2007. – 596 p.
Kvit S. The purpose of university and the tiger’s cage / S.М.Кvit // Zerkalo Nedeli. - 2006. - № 3 (582). – Jan. 28 - Feb. 3.
Kvit S. Algorithm for university development / S.М.Кvit // Spirit and Letter. University autonomy, special edition. – 2008. - №19. - p.12-29.
Kvit S. Innovation as a norm of educational reforms / S.М.Кvit // Zerkalo Nedeli. - 2009. - №7. – 28 Feb.
Aristotle. The Nicomachean Ethics/Aristotle; translated by D. Ross; revised by L.Brown. - Oxford University Press Inc., New York, 2009. - xliii+277р.
Ziman J. Real Science. What it is, and what it means/ J.Ziman. - Cambridge: Cambridge University Press, 2000. – 412 p.
Hessels L.K. Re-thinking new knowledge production: A literature review and a research agenda/L.K.Hessels, H.van Lente//Research Policy. - 2008. – 37. – Р.740–760.
Andrushchenko V.P. Ukrainian teacher education in the European area /V.P.Andruschenko//Pedagogical and psychological science in Ukraine. Scientific works up to 15 richya APS of Ukraine, in 5 volumes. - V.4.: Pedagogy and psychology of higher education. - K .: "Pedagogical thought"2007. – P.36–56.
Etzkowitz H. MIT and the rise of entrepreneurial science/H.Etzkowitz. - Routledge, 2002. – 184 p.
Philosophy of Technology and Engineering Sciences/ A.Meijers, ed.//Handbook of the philosophy of science – Elsevier, V.9, 2009. – 1453 p.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Сергій Порєв
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).