Університети в Україні: коли «злиття» не веде до оптимізації

Автор(и)

  • Сергій Порєв Черкаський державний технологічний університет,

DOI:

https://doi.org/10.24025/2306-4420.1.39.2015.84403

Ключові слова:

класичний університет, технологічний університет, педагогічний університет, політехнічний інститут, місія університету, вища освіта, знання, традиція

Анотація

У статті розглянуто питання формування класичного, технологічного і педагогічного університетів в сучасних соціально-економічних умовах та змінах у системі вищої освіти країни. Представлено освітні та пізнавальні ознаки університетів зазначених типів. Показано, яким чином відбувається перетворення політехнічного інституту на технологічний університет, як останній набуває функцій класичного в умовах розширення систем пізнання та підготовки фахівців. Визначено також механізм перетворення педагогічного університету на класичний, при цьому показано, що такий заклад може набувати змішаної форми - між «педагогічним» і «класичним». Доведено, що технологічний та педагогічний університет, набуваючи функцій класичного, залишаються суттєво різними. Розглянуто питання можливості та вад «злиття» технологічного і педагогічно-класичного університету. в результаті якого комплексний заклад може стати штучною єдністю несумісних форм пізнання та освіти, призвести до руйнування науково-педагогічних колективів та їх традицій. Не має сумніву, що інтеграція університетських структур повинна передбачати науково обґрунтовану доцільність та бажання всіх учасників цього процесу, співробітників і студентів. Зроблено висновок, що необґрунтоване і примусове «злиття» університетів може призвести до незначної економії ресурсів в системі вищої освіти, але завдати шкоди соціально-економічній системі регіону.

Посилання

The road to academic excellence: the making of world-class research universities/ Ph.G.Altbach, J. Salmi (Eds.). - Washington, DC:The World Bank, 2011. –394 p.

Porev S.M. University and science. Epistemology, methodology and pedagogy of knowledge production/S.M.Porev. – Kyiv: Himdghest, 2012. – 384 p.

Humboldt W. On the Internal and External Organization of the Higher Scientific Institutions in Berlin. / Wilhelm von Humboldt // NZ – 2002. - №2. - p. 5-10.

Newman J.H. The idea of University defined and illustrated/J.H.Newman. - London: Longmans, Green & Co, 1887. – 596 р.

Polyakov N.V. Classical university: from ancient ideas to the ideas of the Bologna process /N.V.Polyakov, V.S.Savchuk. - D.: DNU, 2007. – 596 p.

Kvit S. The purpose of university and the tiger’s cage / S.М.Кvit // Zerkalo Nedeli. - 2006. - № 3 (582). – Jan. 28 - Feb. 3.

Kvit S. Algorithm for university development / S.М.Кvit // Spirit and Letter. University autonomy, special edition. – 2008. - №19. - p.12-29.

Kvit S. Innovation as a norm of educational reforms / S.М.Кvit // Zerkalo Nedeli. - 2009. - №7. – 28 Feb.

Aristotle. The Nicomachean Ethics/Aristotle; translated by D. Ross; revised by L.Brown. - Oxford University Press Inc., New York, 2009. - xliii+277р.

Ziman J. Real Science. What it is, and what it means/ J.Ziman. - Cambridge: Cambridge University Press, 2000. – 412 p.

Hessels L.K. Re-thinking new knowledge production: A literature review and a research agenda/L.K.Hessels, H.van Lente//Research Policy. - 2008. – 37. – Р.740–760.

Andrushchenko V.P. Ukrainian teacher education in the European area /V.P.Andruschenko//Pedagogical and psychological science in Ukraine. Scientific works up to 15 richya APS of Ukraine, in 5 volumes. - V.4.: Pedagogy and psychology of higher education. - K .: "Pedagogical thought"2007. – P.36–56.

Etzkowitz H. MIT and the rise of entrepreneurial science/H.Etzkowitz. - Routledge, 2002. – 184 p.

Philosophy of Technology and Engineering Sciences/ A.Meijers, ed.//Handbook of the philosophy of science – Elsevier, V.9, 2009. – 1453 p.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті