УПРАВЛІННЯ АСОРТИМЕНТОМ ТА ЕКОТРЕНДАМИ ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ДЛЯ ДОТРИМАННЯ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.75(2).2025.334244Ключові слова:
зелені ланцюги постачання, ланцюги постачання, конкурентні переваги, інновації, кризові явища, асортимент продукціїАнотація
Процеси, які відбуваються в Україні, пов’язані з глобалізацією, кризовими явищами, цифровізацією та спрямовані на забезпечення сталого розвитку. Підприємства стикаються з необхідністю швидкої адаптації асортименту продукції до екотрендів для утримання та формування конкурентних переваг. У цьому контексті управління асортиментом, зважаючи на екотренди, стає головним джерелом формування конкурентних переваг задля досягнення цілей сталого розвитку та починає відігравати вирішальну роль. Стаття присвячена обґрунтуванню напрямів формування стійких конкурентних переваг, дотримуючись цілей сталого розвитку при управлінні асортиментом. Для досягнення поставленої мети в статті використано діалектичний метод пізнання, системний підхід, методи аналізу та синтезу. Основним завданням дослідження було формування напрямів управління асортиментом з огляду на екотренди для забезпечення конкурентоспроможності. Наукова новизна дослідження полягає у розгляді сучасних методів управління асортиментом, що забезпечує довгострокові конкурентні переваги, дозволяє сформувати зелені ланцюги постачання та стратегічні напрями розвитку, зважаючи на цілі сталого розвитку. Авторами запропоновано використовувати класичні інструменти аналізу асортименту для виявлення найбільш затребуваних груп. Саме при виробництві цих груп бажано враховувати екотренди, які дозволяють підприємству досягати цілей сталого розвитку. Систематизовано систему оперативних та стратегічний цілей, які дозволяють ефективно управляти асортиментом, формуючи зелені ланцюги постачань для підвищення конкурентоспроможності та досягнення цілей сталого розвитку. Автори констатують, що застосування цього підходу дасть змогу усім підприємствам точно визначити асортиментні групи продукції, оптимізація випуску продукції за якими дозволить розв’язати низку управлінських завдань. Перспективою подальших досліджень є поєднання загальновідомих інструментів аналізу асортименту із застосуванням методів інтелектуального аналізу даних.
Посилання
Behera R.K., Bala P.K., & Rana N.P. (2023). Creation of sustainable growth with explainable artificial intelligence: An empirical insight from consumer packaged goods retailers. Journal of Cleaner Production. 399. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136605
Havryliuk O., Yakushev O., Petchenko M., Zachosova N., Bielialov T., & Kozlovska S. (2023). Cyber security and artificial intelligence in the context of ensuring business security in wartime. Financial and credit activity problems of theory and practice, 6(53), 451-459. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4130
Ivanova M., Varyanichenko O., Sannikova S., & Faizova S. (2018). Assessment of the competitiveness of enterprises. Economic Annals-XXI, 173(9-10), 26-31. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V173-04
Plaksiuk O., Horvathova V., Yakushev O. (2023). Human capital as a factor increasing the efficiency and competitiveness of an enterprise. Academy Review, 1(58), 160–174. DOI: https://doi.org/10.32342/2074-5354-2023-1-58-12
Plaksiuk O., Yakushev O., Yakusheva O., & Moisieienko L. (2023). Analysis and Assessment of Human Capital in the Regions of Slovakia. Economics Ecology Socium, 7(3), 13-25. DOI: https://doi.org/10.31520/2616-7107/2023.7.3-2
Raman R., Sreenivasan A., Ma S., Patwardhan A., & Nedungadi P. (2023). Green Supply Chain Management Research Trends and Linkages to UN Sustainable Development Goals. Sustainability. 15(22). DOI: https://doi.org/10.3390/su152215848
Sharma R., & Gupta H. (2024). Harmonizing sustainability in industry 5.0 era: Transformative strategies for cleaner production and sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production. 445. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141118
Stukalo N., Lytvyn M., Petrushenko Y., & Omelchenko Y. (2020). The achievement of the country’s sustainable development in the conditions of global threats. E3S Web of Conferences, (211), 01029. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021101029
Turpak S. M., Taran I. O., Fomin O. V., & Tretiak O. O. (2018). Logistic technology to deliver raw material for metallurgical production. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (1), 162-169. DOI: https://doi.org/10.29202/nvngu/2018-1/3
Букреєва Д., Коваленко Т. & Манукян А. (2023). «Зелені» стратегії для сталого розвитку підприємства та підвищення ефективності його діяльності. Економіка та суспільство. 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-121
Васильченко Л.С., Якушев О.В., Литвин С.В (2020). Веб-сайт підприємства як ефективний інструмент маркетингових комунікацій в мережі Інтернет. Вісник Херсонського національного технічного університету. 1 (72). 2. С. 19–24. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2020.1.2.2
Кобилинська Т.В. (2019). Світовий досвід статистичного оцінювання ефективності зеленої логістики. Проблеми економіки. №4. C. 209–215. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-4-209-215
Костюченко В., Пащенко І., & Саковець І. (2023). Принципи esg і цілі сталого розвитку: обліковий аспект. Grail of Science. (27), 117–123. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.12.05.2023.012
Кузнєцова К.О., Ченуша О.С., Маяцький М.В. (2024). Тренди «зеленої» економіки в контексті сталого розвитку та їх вплив на міжнародні ринки. Бізнес Інформ. №10. C. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-10-29-34
Новицька О.В. (2015). Інструменти стимулювання малого та середнього бізнесу в контексті регіонального розвитку. Вісник ЧДТУ: зб. наук. праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. № 39. Ч. ІІ. С. 143–149.
Новицька О.В. (2014). Особливості підтримки малого та середнього бізнесу в системі сучасного регіонального менеджменту. Вісник ЧДТУ: зб. наук. праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. № 37. Ч. ІІ. С. 62–169.
Офіційний сайт ПАТ «ІНТЕРПАЙП НТЗ». URL: https://ntrp.interpipe.biz/
Скок П.О., Сотник Ю.П. (2023). Формування конкурентоспроможної стратегії підприємства у воєнний час. Бізнес Інформ. №11. C. 347–352. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-11-347-352
Якушев О. В. (2016). Регіональні аспекти розвитку бізнес-інкубаторів в Україні. Економіка і організація управління: Зб. наук. праць Донецького національного університету. №2 (22). С.113−122. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/4802
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).