МІЖНАРОДНІ РЕЙТИНГИ УКРАЇНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ОЦІНКИ РЕПУТАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4420.75(2).2025.338602Ключові слова:
бізнес-середовище, євроінтеграція, національний бренд, імідж країни, репутація бізнесу, корпоративна репутація, стійкість бізнес-структур, міжнародна співпраця, світовий рейтингАнотація
У статті розглянуто роль міжнародних рейтингів у формуванні бізнес-середовища та репутації бізнесу національних економік. Як ключові критерії відбору надійних систем рейтингування визначено: релевантність, авторитетність джерела, регулярність публікації, доступність даних, методологічну прозорість. Проаналізовано методологію провідних міжнародних рейтингів і вплив рейтингів країн на формування репутації національних бізнес-структур. Аргументовано, що кожна з досліджених систем рейтингування має унікальну методологію, критерії оцінки та фокус дослідження, а їхня незалежність та об’єктивність є запорукою довіри до результатів. Рейтингова позиція за індексом Business-Ready Світового банку оцінює бізнессередовище країни, охоплюючи регуляторні рамки, державні послуги та операційну ефективність, що є ключовим індикатором для бізнес-структур. Позиція в рейтингу World Competitiveness Index Міжнародного інституту управлінського розвитку оцінює бізнес-середовище країни за економічною ефективністю, якістю уряду, діловою ефективністю, інфраструктурою, виявляючи її сильні та слабкі сторони, та є ключовим інструментом для урядів у визначенні пріоритетів реформ, а для бізнесу – в оцінці ризиків і можливостей для інвестицій або партнерства. Рейтингова позиція за Index of Economic Freedom від The Heritage Foundation оцінює бізнес-середовище країни за верховенством права, розміром уряду, ефективністю регулювання та відкритістю ринків, що є ключовим показником стану свободи економіки та потенціалу розвитку бізнес-структур. Високі позиції країни в міжнародних рейтингах сигналізують про сприятливий бізнес-клімат, надійність для партнерів, привабливість для інвесторів і талантів, високу ефективність, інноваційність та стійкість національних бізнес-структур, що впливає на репутацію економіки країни та її бізнесструктур і сприяє розширенню міжнародної співпраці.
Посилання
Габро, І. (2024). Міжнародні рейтинги та індекси у формуванні іміджу держави. Acta de Historia & Politica: Saeculum XXI, VІIІ, 141–149.
Гаврікова, А. (2024). Ретроспективний огляд конкурентоздатності України. Grail of Science, 41, 20–28. Горбаль, Н. І., Когут, У. І., & Моторнюк, У. І. (2021). Дослідження конкурентоспроможності ЄС та його країн-членів. Management and entrepreneurship in Ukraine: The stages of formation and problems of development, 3(1), 193–203.
Данилишин, Б., & Веклич, О. (2008). Україна в міжнародних рейтингах стійкого розвитку. Економіка України, 7, 13–23.
Ємець, В. (2022). Міжнародні індекси у формуванні іміджу держави. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії, 44, 179–185.
Єріна, А. М. (2016а). Міжнародні рейтинги: статистичні аспекти обчислення та застосування. Ч. 1. Індекси економічної свободи та глобальної конкурентоспроможності. Статистика України, 3, 56–64. Єріна, А. М. (2016б). Міжнародні рейтинги: статистичні аспекти обчислення та застосування. Ч. 2. Індекси інноваційного та людського розвитку. Статистика України, 4, 66–75.
Заяць, О. І., Рошко, С. М., & Івашкович, В. В. (2021). Імідж України в глобальному економічному просторі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, 39, 63–67.
Згуровський, М. З. (2006). Україна в глобальних вимірах сталого розвитку. Дзеркало тижня, 19(598), 14.
Калюжна, Н. Г., & Лежепьокова, В. Г. (2020). Рейтингові системи оцінювання бізнес-середовища приймаючої країни. Бізнес Інформ, 5, 70–78.
Кузнецова, Н. Б. (2022). Конкурентоспроможність талантів України у світових рейтингах. Соціальноекономічні проблеми сучасного періоду України, 1, 45–53.
Проданова, Л. В. (2011). Економічне зростання й економічний розвиток: забезпечення сталості економічної системи: монографія. Донецьк: Східний видавничий дім.
Проданова, Л. В., & Котляревський, О. В. (2019). Мотиваційний механізм розвитку підприємницької діяльності в економіці України: монографія. Черкаси: Видавець Пономаренко Р.В.
Скиба, О. О. (2024). Оцінка інноваційного потенціалу України в контексті світових рейтингів. Економічний простір, 190, 448–354.
Уманців, Ю. М. (2022). Національна конкурентоспроможність у глобальному макроекономічному вимірі. T. Astramovich-Leik, Ya. Turchyn (Eds.), The formation and peculiarities of the implementation of the European Union’s Eastern policy: scientific monograph (pp. 258–273). Riga: Baltija Publishing.
Чичкало-Кондрацька, І. Б. (б.д.). Україна у міжнародних рейтингах інвестиційної привабливості. Взято 20 грудня 2024 з https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/6337/1/117-119.pdf
B-Ready 2024 замість Doing Business. (б.д.). Взято 01 лютого 2025 з https://www.ilibertyinstitute.org/ articles/b-ready-2024-zamist-doing-business
Doing Business 2004-2020. (n.d.). World Bank Group. Retrieved December 20, 2024 from https://archive.doingbusiness.org/en/doingbusiness
Doing Business-2020. Завдяки чому Україна піднялася в рейтингу на 64 сходинку. (б.д.). Взято 01 лютого 2025 з https://epravda.com.ua/publications/2019/10/24/652929/
Economic Freedom of the World. (n.d.). Retrieved March 15, 2025 from https://www.fraserinstitute.org/ categories/economic-freedom-world
Index of Economic Freedom. (n.d.). Retrieved March 15, 2025 from https://www.heritage.org/index/
The Global Competitiveness Report. (2019). Retrieved March 15, 2025 from https://www3.weforum.org/ docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
The Global Competitiveness Report. (n.d.). Retrieved March 15, 2025 from https://www.weforum.org/ search/?query=The+Global+Competitiveness+Report
The IMD World Competitiveness Ranking. (n.d.). Retrieved March 15, 2025 from https://worldcompetitiveness.imd.org/rankings/Digital%D0%BC
World Bank. (2024). Business Ready 2024. Washington, DC: World Bank. doi: 10.1596/978-1-4648-2021-2. License: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO. Retrieved February 01, 2025 from https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/08942fab-9080-4f37-b7beef61c9f9aed9/content
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).